23948sdkhjf

Dags för omkörningsstopp för tung trafik på motorvägar

För att förbättra trafiksäkerheten vill Riksförbundet M Sverige se ett generellt omkörningsförbud för tung trafik på motorvägar mellan klockan 06.00 och 22.00.

2019 infördes ett omkörningsförbud för tunga lastbilar på E6 mellan Helsingborg och Vellinge i rusningstid för att minska störningarna och förbättra framkomligheten på E6:an. Redan i september samma år kunde Trafikverket konstatera att antalet olyckor nästan hade halverats jämfört med samma period året dessförinnan. En jämförelse av perioderna mars–november under åren 2014–2019 visade också en tydlig nedgång i antalet olyckor.

– En av de vanligaste olyckorna på motorväg är upphinnandeolyckor. Det här problemet förvärras när en lastbil som kör 80 km/h går ut i vänsterfilen där alla andra kör i en högre hastighet. Få saker är farligare för privatbilister än kollisioner där tung trafik är inblandad, säger Caroline Drabe, vd för Riksförbundet M Sverige i ett uttalande.

Branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag är kritiska till förslaget och påpekar att det skulle innebära att mindre lastbilar inte får köra om tyngre lastbilar med släp, rapporterar Auto Motor & Sport. De ifrågasätter också om mätningen som gjordes på E6:an i Skåne 2019 verkligen ger tillräckligt med underlag för ett förbud.

– Ett omkörningsförbud för tunga lastbilar på motorväg skulle omfatta en mycket begränsad andel av Sveriges totala vägnät. Det innebär att den sammanlagda påverkan för lastbilstrafiken, som på många sätt är en livsviktig näring, blir relativt begränsad, säger Caroline Drabe.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156