23948sdkhjf

”Låt miljöbilsdefinitionen vara”

Förslaget att ta bort den svenska miljöfordonsdefinitionen är ännu en överdriven EU-anpassning från svenska regeringen. Det skriver 2030-sekretariatet i ett pressmeddelande.

I ett remissyttrande kritiserar 2030-sekretariatet att Infrastrukturdepartementet planerar ta bort den svenska miljöfordonsdefinitionen när EU:s regler för miljökrav vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster införs.

Vi har flera gånger sett hur regeringen tagit fel beslut av rädsla för vad EU kan göra, säger Jakob Lagercrantz, vd 2030-sekretariatet. Det hände med skatten på solel 2016, och höll på att hända kring miljömärkningen av drivmedel. Det tog ett par telefonsamtal med EU-kommissionen för att klargöra att Sverige misstolkade EU:s intentioner.

I övrigt är remissförslaget ett lydigt införande av vad som beslutats i EU. Infrastrukturdepartementet missar dock att ta hänsyn till att Sverige har klimatmål för transportsektorn som är 3,5 gånger högre än EU:s, och att Sverige ligger betydligt längre fram än EU när det gäller laddbara fordon. I Sverige utgör laddbara fordon 40 procent av nybilsförsäljningen, i EU är motsvarande siffra 10 procent. Gällande biodrivmedel ligger Sverige ligger längst fram i Europa med över 30 procent biodrivmedel på marknaden, jämfört med EU:s genomsnitt på under 10 procent.

Sverige visar på konkret miljöpolitik, medan EU har radikala mål först 2050. Svenska beslutsfattare behöver tydligt visa att Sverige med de ambitiösa klimatmål vi har är i en unik position, och behöver ha tuffare regler, kommenterar Jakob Lagercrantz. Sverige ska hålla klimatfanan högt, inte stå med mössan i handen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.156