23948sdkhjf

Volvo och Daimler avslöjar: Då startar produktionen av bränslecellastbilar

I slutet av 2020 lanserade Volvo och Daimler sina planer på ett nytt samriskbolag som några månader efter fick namnet Cellcentric. Nu kommer fordonsjättarna med ny information – både om produktionsstart och vad som krävs för att satsningen ska bli framgångsrik.

Volvokoncernen och Daimler Truck har startat samriskbolaget Cellcentric som ska serietillverka bränslecellssytem. Nu presenterar Martin Daum, vd för Daimler Truck, och Martin Lundstedt, vd för Volvokoncernen, den senaste informationen om den nya satsningen.

Cellcentric ska bli en av Europas största satsningar inom serietillverkning av bränslecellssystem, och nu avslöjar bolagens ledare att produktionen är planerad att inledas år 2025. Exakt vart produktionen kommer att placeras vill bolaget meddela först nästa år, men Volvos presschef Claes Eliasson har tidigare avslöjat för Verkstäderna att Cellcentric kommer att ligga någonstans i Nabern, Tyskland.

Som ett viktigt steg på vägen mot serietillverkning förbereds det däremot redan nu för en för-serietillverkning på en ny anläggning i Esslingen utanför Stuttgart. Parallellt skalar cellcentric upp den pågående prototyptillverkningen.

Daimler Trucks och Volvokoncernens mål är vidare att börja med kundtester av bränslecellslastbilar om cirka tre år, och att serietillverkningen av bränslecellslastbilar ska vara i gång under den andra hälften av det här årtiondet.

Vätgasdrivna elektriska bränslecellslastbilar kommer att bli avgörande för att möjliggöra koldioxidneutrala transporter i framtiden. I kombination med rent batterielektriska drivlinor hjälper det oss att erbjuda kunderna de bästa, verkligt lokala, koldioxidneutrala fordonslösningarna, beroende på hur kundens användningsområde ser ut. Detta är inte möjligt med enbart batterielektriska lastbilar, säger Martin Daum.

Fler än 300 specialiserade experter arbetar idag för cellcentric i tvärvetenskapliga team på anläggningar i Nabern, Tyskland, och Burnaby i Kanada, och hittills har cirka 700 enskilda patent utfärdats.

Vår gemensamma ambition är att se till att målen i Parisavtalet om att bli koldioxidneutrala senast år 2050 uppfylls. Vi är övertygade om att tekniken med vätgasbränsleceller har en viktig roll i att hjälpa oss att nå den milstolpen, säger Martin Lundstedt.

För att nå målen som Volvo och Daimler har med det nya bolaget behövs det dock mer än enbart företagens egna insatser. De menar även att det krävs ett politiskt ramverk för vätgas inom EU så att tekniken kan bli en kommersiellt gångbar lösning. Därför vädjar de båda företagen nu till världens olika beslutsfattare om att förbättra förutsättningarna.

Det måste finnas ett större samarbete mellan offentliga och privata intressenter för att utveckla den erforderliga tekniken och infrastrukturen, och därför kräver vi att beslutsfattare och regeringar över hela världen agerar på ett enhetligt sätt så att vi tillsammans kan göra tekniken med vätgasbränsleceller till en framgång, förklarar Martin.

Det företagen kräver, tillsammans med andra stora lastbilstillverkare i Europa, är att cirka 300 vätgasstationer med hög prestanda och som lämpar sig för tunga fordon utvecklas senast år 2025, och att det senast år 2030 ska finnas 1 000 stationer för tankning av vätgas i Europa. De vill även att det politiska ramverket ska se till så att priserna blir överkomliga, då det idag är betydligt dyrare med koldioxidneutrala lastbilar än de traditionella.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.187