23948sdkhjf

Ny podd om framtidens transportsektor

Transportföretagen har lanserat en ny podd om morgondagens transportsektor – samtliga trafikslag kommer att behandlas.

26 april lanserade Transportföretagen podden Från A till B – en bransch i förflyttning. I fyra avsnitt får ni lära känna flyget, vägarna, kollektivtrafiken och hamnarna, hur de har förändrat samhället och hur de fortsätter att göra det även i vår tid.

Digitalisering, automatisering, global konkurrens – och dessutom en pandemi. Transportbranschen genomgår just nu en förändring. Det vill vi berätta om i vår podd Från A till B – en bransch i förflyttning. Syftet är att visa upp att transportbranschen inte ser ut som den gjorde tidigare och att den förändringen också förändrar samhället.

– Vi vill få fler att förstå värdet av transporter och med vår podd ges tillfälle att lära känna branschen, dess villkor, utmaningar och framförallt var i omställningen den befinner sig, säger Mychele Östman, kommunikationschef Transportföretagen.

En viktig aspekt är att lyfta värdet av ett samhälle i rörelse. Det är särskilt relevant med tanke på den prövande tid detta är för stora delar av transportnäringen, i synnerhet för passagerartransporter, men också för alla de människor som behöver transportera sig själva. Samtidigt pågår sedan flera år tillbaka en större branschförflyttning där nya konsumentvanor, ökade hållbarhetsmål, digitalisering och andra faktorer ritar om kartan.

– Det är viktigt att berätta om hur transportsystemet hänger ihop. Om att alla trafikslag behövs. I flera år har flyget hängts ut i debatten. Få känner till den hållbarhetsresa flyget befinner sig i. Det vill vi berätta, säger Mychele Östman.

Först ut är ett avsnitt om morgondagens hamnar med bland andra Elvir Dzanic, vd på Göteborgs hamn. Givetvis handlar avsnittet även om fartyget som fastnade i Suezkanalen.

Det första avsnittet släpptes den 26 april och därefter släpps avsnitten en gång i veckan.
Podcasten är en del av kampanjen Från A till B – en bransch i förflyttning, som också utgörs av reportage, filmer och annat material.

Kampanjen ”Från A till B” är framtagen av contentbyrån Borg Owilli som har jobbat med Transportföretagen sedan 2017. Podcasten är producerad i samarbete med produktionsbolaget Studio Olga. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094