23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Så ska informationsflödet i Kvarken Ports Umeå förbättras

Umeå rustas och siktar på att bli Europas nordligaste logistiknod. Nu har man anställt en digitaliseringsstrateg, Mathias Karlsson,

Umeå hamn rustas för 1,4 miljarder och siktar på att bli Europas nordligaste logistiknod. Här satsas på förbättringar, ombyggnad och utbyggnad. Det strategiska läget i Sverige och Europa samt förbindelserna österut, mot Finland, Ryssland och Baltikum, är några orsaker till varför man satsar. Ökade godsvolymer från SCA är en annan, och den ökade färjetrafiken till och från Vasa i Finland. Nu har man också anställt en digitaliseringsstrateg som ett led i den omfattande satsningen. Mathias Karlsson är industridoktorand vid institutionen för informatik vid Umeå universitet och jobbar halvtid vid Kvarken Ports. Hans uppdrag är att jobba med olika projekt som Kvarken Ports är inblandade i som rör digitalisering och se på hur digitala anpassningar kan skapa förutsättningar till en effektivare hamnverksamhet. Det handlar bland annat om digitala lösningar och information som kan avisera ett fartygs ankomst, vilket i sin tur kan förbereda de ofta många inblandade aktörerna, till exempel var och när ett fartyg ska lägga till, lotsar, kranförare för lossning, om godset ska mellanlagras eller lastas om för vidare transport och så vidare.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11