23948sdkhjf

Så förenklas godshanteringen i Södertälje hamn

Nu blir smidigare för hamnar och terminaler att hantera omfattande volymer av gods. Hogia lanserar en mobil applikation som digitaliserar manuella arbetsmoment.

Södertälje hamn är först ut med att testa Hogias nya mobila applikation som underlättar hantering av stora volymer av gods. Hamnen står för en tredjedel av Sveriges nybilsimport, cirka 120 000 bilar/år och nu kommer stora delar av hanteringen av att automatiseras.

Applikationen Hogia Terminal WorkIt ska till en början användas av personalen som hanterar lossning av gods. Så fort en bil körts av färjan och parkerats på terminalområdet kan personalen omgående skanna personbilens unika streckkod och via appen GPS-system få förslag på aktuell plats. När bilen har positionerats markeras den som lossad och klar. En kartvy i appen ger överblick var på området allt gods står parkerat. Då alla moment är digitaliserade underlättar det en automatiserad fakturering av hyra och utförda arbetsmoment.

Vi använder Hogias terminalsystem för de flesta delar av vår logistikhantering, så det föll sig naturligt att få in det här flödet i vårt system. Nu kan vi få koll på när och var bilarna har parkerats, vi kan göra efterkontroller på arbetsorder och får ett säkert underlag för fakturering. Vi har precis börjat använda WorkIt och siktar på att köra full drift till årsskiftet och även använda den för lastning av bilar, säger Tomas Zackrisson, it-chef Södertälje hamn.

Appen kan också användas för andra typer av flöden som trailers, General Cargo och bulk.

Till exempel kan kunderna erbjuda extratjänster till sina slutkunder, så som inspektion, tvätt och laddning av elbil. Slutkunderna kan via hamnens API beställa arbetsorder på respektive bil, säger Mathias Lindell, bolagschef på Hogia Terminal Systems.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125