23948sdkhjf

Linköping forskar kring sjösäkerhet

Sjöfartsverket och Linköpings universitet har inlett ett nytt samarbete med målet att effektivisera arbetet vid Sjöfartsverkets trafikcentraler. 

– Sjöfartsverket har sedan flera år tillbaka ett gott och väl upparbetat samarbete med Linköpings universitet. Nu fördjupar vi vårt gemensamma arbete ytterligare, vilket på sikt bidrar till en fortsatt digitalisering av den svenska sjöfarten, säger Anders Johannesson, senior rådgivare inom enheten Forskning och Innovation vid Sjöfartsverket.

Det nya forskningssamarbetet ska resultera i löpande digitalisering av arbetsmetoderna vid Sjöfartsverkets trafikcentraler. Till en början handlar det om fyra nya forskningsprojekt där bland annat artificiell intelligens ska användas för att automatiskt följa fartygsrörelser och varna trafikcentralerna vid eventuella avvikelser. Merparten av projekten leds av forskare vid Linköpings universitet.

– Genom samarbetet får vi möjlighet att bedriva tillämpad forskning med stor samhällsnytta. Tillsammans kan vi underlätta och effektivisera arbetet inom delar av Sjöfartsverkets verksamhetsområden, bland annat hur man hanterar stora mängder trafikinformation, säger Martin Rantzer, prefekt på institutionen för teknik och naturvetenskap vid Linköpings universitet.

Sjöfartsverkets fyra trafikcentraler hanterar redan i dag tusentals olika trafiksituationer runt landets mest trafikerade havsområden, för att se till att handelstrafiken flyter smidigt och effektivt.

– Genom ny forskning kan vi på sikt förebygga fler fartygsolyckor, samt öka vår egen kompetens inom området. Detta samtidigt som vi tillsammans med Linköpings universitet bidrar till att göra svensk sjöfart mer konkurrenskraftig och säker, säger Anders Johannesson.

Mer om de fyra olika forskningsprojekten, där tre leds av forskare vid Linköpings universitet:

  • AutoMon – Projektet Automatiserad Monitorering (AutoMon) syftar till att förebygga olyckor till sjöss och över stora havsområden genom att identifiera avvikelser från det normala trafikflödet även utanför våra VTS-områden.
  • F-AUTO – Projektet Följsam Automation (F-AUTO) syftar till att med artificiell intelligens stödja operatörerna vid Sjöfartsverkets VTS-centraler. Detta sker genom att systemet analyserar trafiksituationen i realtid och uppmärksammar operatören på potentiella konfliktsituationer.
  • VASA – syftar till att digitalisera och effektivisera anlöpsprocessen till svenska hamnar med hjälp av interaktiv visualisering och artificiell intelligens.
  • RESKILL – syftar till att stärka operatörers kompetens genom ett nytt koncept för utbildning. Träningssystemet ska stärka operatörens förmåga att förstå och känna igen situationer där automation inte fungerar som förväntat. 
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.079