23948sdkhjf

Allt fler nobbar snöröjning

Snöröjning är inte längre en verksamhet som är ekonomiskt försvarbar. Det menar en stor del av Sveriges maskinentreprenörer. Notabelt är också att Trafikverket betraktas som sämst bland de tre stora beställargrupperna.

Under senare år har flera stora snöröjare valt att lägga ner sin verksamhet inom vinterväghållning. Nu är det uppenbart att även mindre entreprenörer blir allt mer tveksamma till att binda sig för snöröjning. Det framgår av bransch- och arbetsgivareföreningen Maskinentreprenörernas senaste konjunkturrapport, Vinter-Meko.

Enligt rapporten anser en stor majoritet av maskinentreprenörer i landet att snöröjning inte längre är en verksamhet som är ekonomiskt försvarbar. Ytterligare ett dilemma är att dagens professionella snöröjare har mycket svårt att rekrytera maskinförare.

Det här är en väckarklocka för kommuner, entreprenörer och fastighetsägare som behöver de här vintertjänsterna. Jag har varit en del av branschen i många år och har sett förändringen komma. Ska man följa regelverk i våra kollektivavtal går det inte att få lönsamhet med snöröjning. Och våra medlemmar är inga fuskare och vill göra ett bra jobb. Då väljer de hellre bort den här verksamheten. Kontrakten med beställarna är uppenbarligen inte längre att betrakta som lönsamma och värda att satsa på, säger Anders Robertsson, vd för Maskinentreprenörerna.

Den oroande utvecklingen har noterats under flera år och därför har årets konjunkturrapport ägnat speciell uppmärksamhet till just vinterväghållning. Och resultatet ger skäl till oro. Visserligen är tendensen att den del av året som drabbas av stora snömängder numera är kortare, men när snön väl kommer blir det allt oftare i stora mängder. Med färre aktörer som röjer snön ökar risken för bristande framkomlighet under snöperioderna.

Förr kunde maskinentreprenörer ibland skämta om att snö var det vita guldet och det var den verksamhet som man levde på under vintern då det var svårare att schakta och bygga på grund av tjäle i markerna. Men nu ser vi att detta är historia. Hälften av landets maskinentreprenörer håller inte på med det längre. Och bland dem som gör det är det bara sju procent som anser att det ger en rimlig förtjänst. Resten gör det av helt andra skäl, som att kunna behålla maskinförare som det ju är stor brist på i Sverige, säger Anders Robertsson.

Bristen på maskinförare har varit stor i många år, enligt rapporten anser nu mer än nio av tio entreprenadföretag att det är svårt eller mycket svårt att hitta yrkeskunniga medarbetare till företagen.

Vi kommer att få se att viktig infrastruktur inte kan underhållas och byggas om den här trenden fortsätter. Det som verkligen oroar är att vi nu ser att företagen prioriterar bort traditionell verksamhet som snöröjning och annan vinterväghållning, säger Anders Robertsson.

Rapporten konstaterar dock att ungefär hälften av de tillfrågade företagen fortfarande överväger att lämna anbud på uppdrag inom vinterväghållning, medan den andra halvan säger blankt nej.

De intervjuade har också fått ta ställning till vilka kunder de helst arbetar med. Mest attraktiva är större generalentreprenörer följt av kommuner medan Trafikverket hamnar längst ner på listan med sin tredjeplats.

Kommentera en artikel (2)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078