Nu prövas nästa generation av Toyotas bränslecellsteknik i tunga lastbilar. Samma system med bränsleceller som finns i nya personbilen Toyota Mirai har utvecklats vidare och ska göra tjänst i en serie produktionsförberedda prototyper. Provkörningarna ska äga rum i och runt hamnarna i Los Angeles och Long Beach med målet att validera prestanda, effektivitet och körbarhet.
Eldriftsystemet med bränsleceller är konstruerat för att kunna möta behoven hos ett brett spektrum av lastbilstillverkare. Här har det installerats i Kenworth T680-chassin.
En kompakt lösning för lagring av vätgasen finns bakom hytten i form av sex vätgastankar. Lagringskapaciteten är samma som i tidigare prototyper, men de nya tankarna tar mindre plats. Ett kraftfullare litiumjon-batteri bidrar till att smidigt förmedla effekten till elmotorerna.
I denna konfiguration, som bygger på den andra generationen bränsleceller, ges en räckvidd på 483 kilometer med full last på 36,3 ton.
– Detta är ett viktigt steg i omställningen till utsläppsfria, tunga lastbilar, säger Andrew Lund, chefsingenjör på Toyota Nordamerika.
– Våra första prototyper visade att elektriska drivlinor med bränsleceller kan frakta tungt gods i daglig trafik. De nya prototyperna använder hårdvara avsedd för serietillverkning, och höjer blicken bortom korta transporter.
|