23948sdkhjf

Ny fartygslinje Norge-Göteborg-Polen

Vid årsskiftet startar en ny fartygslinje som knyter ihop Göteborg med det industritäta norska västlandet via hamnarna i Stavanger, Bergen, Sunndal och Ålesund. Linjen når också polska Swinoujscie, som i sin tur ger ytterligare alternativ i handeln med Centraleuropa, och kommer att trafikera Göteborg varje vecka.

Bakom den nya trafiken står det norska rederiet Sea-cargo, med huvudkontor på den norska västkusten.

– Den här linjen är en unik satsning med många ben att stå på. Vi har en industriell volym i botten som gör satsningen möjlig och vi har fått ett överväldigande gensvar från marknaden. Nu ser vi fram emot att koppla upp mot Göteborgs hamns linjenät och komma igång med trafiken, säger Tore Knudsen, chef på Sea-cargo.

I samband med trafikstarten väljer Sea-cargo också att starta kontor i Göteborgs hamn.

Trafiken är helt ny för Göteborgs hamn, som nu kan sätta ut nya nålar på den globala linjenätskartan. Sea-cargo är också ett nytt rederi för hamnen, med ett erbjudande som passar bra in i hamnens satsning på mer kortsjötrafik.

– Här pratar vi om gods som tidigare transporterats på väg i stor utsträckning, som nu fått en hållbar kortsjö-lösning. Vi är glada att kunna bredda vårt erbjudande med hjälp av en ny aktör i hamnen som skapar nya möjligheter för många, säger Jacob Minnhagen, marknadschef på Göteborgs hamn.

I Göteborgs hamn kommer fartygen att hanteras av Logent Ports and Terminals, som driver en av hamnens fyra roro- och bilterminaler. 

Med den nya trafiken ser man också möjlighet till att ytterligare höja värdet av terminalen för såväl korta som långa rutter i hela världen, menar Richard Hjertquist, platschef på Logent Ports and Terminals i Göteborg:

– För vår del innebär den nya linjen stora möjligheter att erbjuda mer än bara stuveritjänster till rederiet. Vi hanterar gods med såväl gaffeltruck som lyfttruck och kompletterar på så sätt sjötransporten med lagerhållning för import- och exportgods. Med färre hanteringar och möjlighet till dedikerade för- och vidaretransporter med bil eller tåg minskar risken för skador samt belastning på miljö och infrastruktur.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.161