23948sdkhjf

Nu ligger isbrytarna på ritbordet

Stora krav ställs på isbrytarna som ska ersätta 70-talsklassikerna.
Vi känner alla till de trygga gulsvarta klossliknande isbrytarna från 70-talet, men hur ska den nya generationens isbrytare se ut? Det får vi snart veta. Det finska designföretaget Aker arctic technology har fått uppdraget från Sjöfartsverket och finska Trafikledsverket att rita nästa generations isbrytare. De ska kunna bryta en bredare isränna, vara billiga i drift och underhåll och klara en övergång till fossilfritt bränsle senast 2030.
– Isbrytarna är viktiga för Sverige och Finland. Utan dem skulle norrlandshamnarna tvingas hålla stängt upp till 130 dagar om året, säger Katarina Norén , generaldirektör för Sjöfartsverket.

I dag finns fem aktiva isbrytare i Sverige och nio i Finland. Men isbrytarflottan är åldrad och i stort behov av förnyelse. Fartygen som kräver assistans blir samtidigt allt större och kräver bredare isrännor för att komma fram. Framtidens isbrytare ska klara att bryta en 32 meter bred ränna mot dagens 24 meter.

Ritprojektet är värt 3-4 miljoner euro och arbetet kommer att vara klart i slutet av 2021. Arbetet inleds med utvärdering av alternativa isbrytarkoncept. Det är inte självklart att framtidens isbrytare ska fungera på samma sätt som dagens.

– De nya fartygen kommer att representera en helt ny generation. Eftersom de operativa kraven och miljöförhållandena förändras i Bottenviken kommer vi att arbeta nära de finska och svenska operatörerna för att gemensamt utveckla en lösning som ska hålla över ett halvt sekel. Detta är den mest utmanande designuppgift vi som företag har mött, säger Reko-Antti Suojanen, vd för Aker arctic.

Ett förslag ska presenteras redan till våren tillsammans med en kostnadsberäkning för att bygga de nya isbrytarna. Uppskattningen är runt två miljarder styck, beroende på hur många som byggs samtidigt.

-– Det blir billigast i längden att ersätta alla tre isbrytare från 1970-talet i den så kallade Atleklassen samtidigt. Vi har föreslagit att detta ska finansieras via den nationella planen för infrastruktur, och förutsättningarna för det har vi en nära dialog med regeringen om. En utmaning blir att hitta en fossilfri lösning, säger Katarina Norén.

Sjöfartsverkets isbrytare är Oden, Atle, Ymer och Frej som opererar från Luleå, och Ale på Vänern.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.063