23948sdkhjf

KRÖNIKA: Usel kvalitet på Amazons svenska webbplats

Besökaren slungas tillbaka till 1980-talets postorderkataloger.

Förväntningarna har varit enorma inför att amerikanska e-handelsjätten Amazon skulle komma till Sverige. I dag har de öppnat sin svenska webbplats.

Av Transportnets första besök att döma är såväl webbsidan som sortimentet ett rent hafsverk. Urdåliga översättningar av produktbeskrivningarna, konstiga priser översatta från dollar, märkligt och slumpmässigt urval av böcker, otaliga produkter som andas postorderkatalog från tidigt 80-tal, okända klädmärken och onödigt krafs, är det som besökaren bjuds på.

Vad sägs om att köpa en "Massage Olja för Rygg med Djävulens Klo Röd"? Kanske en "avfuktare stor torr 9 000 professionell svart"? Sugen på en "bra grepp pop up ångkokare", för den mycket exakta summan 217 kronor och 90 öre? Eller längtar du efter en "programmerbar kruka som innehåller skala för att väga maten som har lagrats i hinken"?

Man häpnar över slöheten i att inte göra ordentliga översättningar och avrunda priserna till svensk standard inför en så stor lansering, men den svenska marknaden är uppenbarligen inte intressant nog. 

Amazon rycker kanske upp sig framöver, men med den kvalitet webbplatsen visar hittills kan nog svenska e-handlare ta det lugnt. Det är svårt att se vem som ska handla här efter att nyhetens behag har lagt sig. 

Fakta/
*Postnord är enda fraktalternativ. Fri frakt erbjuds vid köp över 229 kronor för "kvalificerade artiklar"  vilket är sådant som säljs av och fraktas från Amazon och artiklar som säljs av så kallade marketplace-säljare, men som fraktas från Amazon.

*Svenska varumärken på sajten är bland andra Electrolux, Lagerhaus, OBH Nordica, Ellos, BRIO, Bonnierförlagen och Ifö.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156