23948sdkhjf

Seko sjöfolk överklagar Transportstyrelsens beslut

"Myndigheten sätter cabotageregler ur spel"

Seko sjöfolk överklagar Transportstyrelsens beslut att ge ett Marshall Islands-flaggat cementfartyg tillstånd att resa mellan två svenska hamnar, skriver Seko sjöfolks tidning Sjömannen.

Cabotageregler gäller även till sjöss, och innebär att resor i inrikes trafik i princip ska göras med svensk- eller EU-flaggade fartyg. Om det inte finns några fartyg tillgängliga kan Transportstyrelsen göra undantag från reglerna och låta fartyg utanför EU sköta frakten.

I går gav Transportstyrelsen tillstånd för cementtransportfartyget Danavik, registrerat på Marshallöarna, att göra en resa från Slite till Malmö med 2 500 ton cement ombord. Myndigheten menar att lasten har väntat på ett lämpligt fartyg i en vecka utan att något har dykt upp. 

Men Mikael Lindmark, ombudsman på Seko sjöfolk, säger till Sjömannen att Transportstyrelsen med beslutet sätter cabotagereglerna ur spel. Sedan den 15 september i år har det utfärdats åtta tillfälliga kustfartstillstånd för just det här fartyget, vilket innebär att hon enbart har seglat på svenska hamnar i flera månader. 

Han menar att det handlar om att spara pengar, då svenskflaggade skeppet Sunnanvik förlorade sitt uppdrag för denna operatör för ett år sedan, med hänvisning till kostnader. Att anlita utländska fartyg är billigare.

– Sunnanvik har funnits tillgänglig under den period då det utfärdats inte mindre än åtta tillstånd. Lastägaren väljer alltså att med hjälp av Transportstyrelsen kringgå cabotagereglerna och fortsätta med samma typ av laster, till samma destinationer, men med ett mycket billigare fartyg än det svenska fartyg som man sade upp kontraktet med. Det måste vi protestera mot, säger Mikael Lindmark till Sjömannen.

Seko sjöfolk har därför överklagat Transportstyrelsens beslut, men Transportstyrelsen menar att myndigheten har följt de regler som finns. 

– Operatören har vid flera tillfällen visat att det inte funnits något tillgängligt tonnage, säger Mikael Wikander på Transportstyrelsen, och hänvisar till att det måste finnas ett svenskt fartyg i "den omedelbara närheten" som kan ta lasten. 

– Vi ser fram emot att höra vad regeringen kommer fram till. Om utfallet blir att praxis ska ändras är vi naturligtvis öppna för det, säger han till Sjömannen. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172