23948sdkhjf

Green cargo: Godstågen ska varken komma för sent eller för tidigt

Fler godståg ankommer till sin slutstation för tidigt eller senast vid ankomsttid, rapporterar Green cargo. 

Läs också: Penningregn över Green cargo

Viruset har inneburit färre persontåg i det svenska järnvägssystemet, medan transportbehovet i godstrafiken inte har minskat fullt lika mycket. Det gör att det finns mer plats på spåren till godståg, och många av de långväga passagerartågen som brukar brottas med förseningar, vilket sinkar andra tåg, har ställts in. Det blir då färre möten då tågen står stilla i väntan på att få köra vidare på linjen.

Att komma för tidigt kan tyckas vara enbart positivt, men det är den ordinarie ankomsttiden som varuägaren är intresserad av och betalar för. Kommer många tåg oplanerat för tidigt slösas tid bort som kunde ha utnyttjats av andra tåg och för banarbeten. 

En delikat fråga, alltså. 

Gren cargo slår nu fast att de behöver bli bättre på att anpassa produktionen så att tågen avgår enligt tidtabell – varken tidigare eller senare. Trafikverkets trafikledning behöver bli striktare på att förbereda och klarera tågen enligt den körplan som är planerad. För både lokförare och tågklarerare gäller det sedan att framföra tågen i sina planerade kanaler fram till sin ankomstbangård. Allt ska grunda sig på en realistisk och tillämpbar plan där resurser och arbetsmoment har anpassats så att tåg och vagnar avgår och kommer fram punktligt – inte för tidigt och inte för sent.

Kommentera en artikel (1)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125