Otillåtna korttuttag kan bli tillåtna
Nyligen hölls det andra mötet i Transportföretagens relativt nystartade nätverk för kör- och vilotider, där företagare och företrädare för myndigheter samtalar om regelverket som omgärdar kör- och vilotider.
– En viktig del är erfarenhetsutbytet, att lära av varandra, hur företagen kan ha ett tillräckligt bra system för att kontrollera kör- och vilotider, berättar Susanne Karlsson, jurist och biträdande avdelningschef för Transportföretagens samhällspolitiska avdelning.
Många vill diskutera sanktionsavgifterna för så kallade otillåtna kortuttag, där någon tagit ut kortet ur färdskrivaren på en lastbil eller buss för att man inte trott att man ska återvända till fordonet, men där man av någon anledning gjort det och satt in kortet igen, berättar Susanne Karlsson.
Regelverket härrör från tiden då bilarna hade analog färdskrivare. Att då öppna färdskrivaren innebar att man kunde manipulera klockan, varför regeln infördes. Med dagens digitala färdskrivare är det inte möjligt och regeln har spelat ut sin roll, vilket också Transportstyrelsen är medvetna om.
En av deltagarna och föredragshållarna för dagen var Kent Davidsson, handläggare av kör- och vilotider på Bring Frigo. Hans huvudbudskap var att det går att klara sig undan de flesta sanktionsavgifterna även som stort åkeri och att förebyggande arbete ger effekt.
– Det är mycket jobb med att lära in rutinerna i början men när man väl har gjort det och chaufförerna förstår att de får stå till svars om de inte följer dem, upphör det eventuella fusket. Det som blir kvar är fel som bygger på den mänskliga faktorn, exempelvis att man glömmer att trycka på färdskrivaren på grund av stress.
I Bring Frigos fall har dialogen med Transportstyrelsen fungerat bra och rutinerna innebar att Transportstyrelsen kunnat ta bort vissa sanktionsavgifter.
– Kvar blev det som vi inte ens visste fanns, nämligen otillåtet kortuttag. I vår terminal arbetar fem chaufförer med tio bilar, de hoppar mellan bilarna och förr eller senare går någon tillbaka in i en bil som de redan haft, de gör rätt när de sätter in kortet i färdskrivaren igen och enligt vår mening ska det inte vara någon överträdelse. Men det blir då ett otillåtet kortuttag.
Susanne Karlsson berättar att Transportstyrelsen och företrädare för Transportföretagen haft en dialog om frågan och att Transportstyrelsen inte verkade finna den skyddsvärd i den nuvarande lagstiftningen
– De tycker inte att det är en överträdelse mot kör- och vilotider. När det kom fram att det kan ändras nationellt kontaktade vi infrastrukturdepartementet. Vår förhoppning är att reglerna om otillåtna kortuttag kan ändras nu när övriga regler ändras i och med mobilitetspaketet.