23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nytt projekt kring självkörande fordon i Gävle hamn

Semcon ska under hösten undersöka hur transportflöden inom Gävle hamn kan effektiviseras och automatiseras med hjälp av autonoma fordon.

Gävle med operatören Yilport är en av Sveriges största hamnar och varje dag transporteras stora mängder gods till och från hamnen. Eftersom hamnar är avgränsade områden är de perfekta miljöer för autonoma lösningar. 

– Vi har fått i uppdrag att kartlägga och analysera vilka fördelar och värden som autonoma lösningar skulle ge Yilport för en specifik logistikprocess. Visionen är att bygga en helt autonom logistikproduktion för Yilport vilket känns väldigt spännande. Autonoma lösningar optimerar driftskostnader och bidrar med förbättrad säkerhet, kvalitet och spårbarhet, säger David Darwall, chef för autonoma lösningar på Semcon. 



Den logistikprocess som först ska undersökas är containrar som flyttas med lastbil från lagret till kaj där kranar lyfter över containern till båt. I projektet kommer Semcon att kartlägga alla delar av processen, kostnader, behov och utmaningar för att kunna förstå processen på djupet. Därefter kommer en kravspecifikation och konceptlösning att levereras till Yilport. 

Yilport ansvarar för driften av 22 hamnar världen över där samma process för att flytta containrar används, vilket innebär att det finns stora ekonomiska vinster med att hitta en lösning som går att använda överallt.

– För oss är det viktigt att hela tiden ligga i framkant av teknikutvecklingen för att kunna erbjuda våra kunder effektiva lösningar. Automation i hamnar är vanligt men ingen har riktigt fått det att fungera tillsammans med annan trafik och här är Semcon i framkant, säger Håkan Bergström, försäljningschef på Yilport Nordic.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094