Anette Yngvesson på Ntex dotterbolag Fraktkompaniet berättar här hur företaget tänker kring miljöhänsyn och hållbara transporter: "Sverige har under många år varit ett av världens mest framstående länder vad gäller klimatsatsningar, men även för oss finns det mycket kvar att göra. Transportsektorn är en av de branscher som oftast får kritik, trots att det finns aktörer som arbetar hårt med exempelvis klimatkompensering och andra hållbarhetsinitiativ. Den svenska transportsektorn arbetar med två uttalade mål: klimatmålet, där syftet är att uppnå netto-nollutsläpp av växthusgaser till 2045, och det första etappmålet, där utsläppen av koldioxid från inrikestransporter ska minska med minst 70 procent från 2010 till 2030. Vi har kommit en bit på väg. Tack vare bland annat biodrivmedel och innovativ energiteknik har utsläppen minskat sedan 1990, trots ökad trafik. Än är vi dock inte i hamn, vilket är anledningen till att vi satsar allt mer på att uppmuntra kunder att klimatkompensera sina transporter. Det ger dessutom synergieffekter; arbetet här hemma påverkar aktörer i andra länder. Det handlar inte om att försöka köpa sig fri från ansvar, utan om att göra rätt val. Fraktkompaniets leverantörer byter kontinuerligt ut sina lastbilar, väljer Euro-6-motorer, förespråkar ökad frakt på räls och mycket mer. Den första ellastbilen är på väg in under hösten och tillsammans med moderbolaget Ntex för vi dialog med våra hyresvärdar för att se över kontor och terminaler gällande koldioxidutsläpp. Men det är en omställning som både kommer att ta tid och kräva rejäla investeringar. Transportsystemet är inte bara en nationell angelägenhet. Utveckling av fordon, drivmedel och tekniska standarder måste göras i en internationell kontext, men medan ny teknik är en förutsättning krävs också tillit, acceptans och förändrade beteenden. Tack vare Ntex kompletta internationella transportlösningar via sjö och flyg har vi dock mycket goda förutsättningar att vara en förändrande kraft även internationellt. Vi vill få transportköpare att våga ta betalt för vad transporten kostar på riktigt. Därför kommer vi också att jobba tätare med våra underleverantörer för att säkerställa att de uppfyller de krav vi har på oss från transportköparna och att de agerar i enlighet med vår miljöpolicy. Världen kommer att behöva ett annat beteende om vi ska lyckas – då är det ett hyggligt enkelt beslut att välja rätt leverantör av transporter". |
KRÖNIKA: Vi måste våga ta betalt för hållbara transporter
Fraktkompaniets vd skriver om ekologisk hållbarhet på vägarna.