23948sdkhjf

Ny godstågpendel Oslo-Göteborg

700 ton koldioxid sparas när godset till och från hamnen flyttas från väg till spår.

Nu startar den norska tågoperatören Cargonet en ny veckopendel för godstrafik som ger Oslo och Norge en snabb, tillförlitlig och klimatsmart koppling till Göteborg och Skandinaviens största hamn. Linjen kan flytta gods motsvarande 2 000 lastbilar från väg till järnväg, vilket innebär en koldioxidminskning på över 700 ton per år.

Läs också: ”Vi satsar allt på att ta över Schenkers kunder”

Pendeln går inledningsvis en gång i veckan mellan Oslo och Göteborgs hamn i vardera riktningen.
Det 580 meter långa tåget ankommer Göteborgs hamn från Oslo på onsdagseftermiddagar – lastat med norskt exportgods för omlastning till fartyg och vidare transport ut i världen via Göteborgs hamns omfattande linjenät. Samma kväll lastas tåget med importvaror för den norska marknaden som når Oslo med tåget under nästa morgon.
Terminaloperatör är Sandahlsbolagen. 

– Vi brukar lite kaxigt säga att vi är Norges största hamn tack vare de stora flöden av norska import- och exportvolymer som går via Göteborgs hamn. Nu utökas möjligheterna ytterligare med en duktig tågoperatör som tar en efterfrågad lösning till marknaden, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs hamn.

– Efterfrågan på en miljövänlig transportlösning mellan Oslo och Göteborgs hamn har ökat de senaste åren. Med vårt breda linjenätverk säkerställer vi effektiva transporter till och från alla storstäder i Norge och vi är väldigt glada att vi nu kan erbjuda våra kunder detta vidare ut till Göteborg, säger Erik Røhne, vd på Cargonet.

– Vi smög igång trafiken i förra veckan och vi har fått ett jättebra gensvar från marknaden. Vi märker att många letar efter tillförlitliga, klimatsmarta lösningar och det finns också alla möjligheter att utöka den här trafiken framöver, säger Mikael Grankvist, produktchef på Cargonet.

I dag fraktas cirka 60 procent av Göteborgs hamns containervolymer till eller från hamnen på järnväg. Det gör hamnen till en av de största inom järnvägsgods. 

Bland de senaste investeringarna märks utbyggnaden till dubbelspår på Hamnbanan och driftsättningen av Arken kombiterminal. En ny terminal för omlastning av järnvägsgods, Sveaterminalen, är också på gång.

– Efterfrågan på järnvägstransporter fortsätter växa, vilket bidrar till hamnens mål att minska koldioxidutsläppen med 70 procent före 2030. Det är självklart för oss att fortsätta satsa offensivt på järnvägen tillsammans med våra terminaler och järnvägsoperatörer, säger Claes Sundmark.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.079