23948sdkhjf

Förarna är nöjda med Mercedes nya el-lastbil

Den nyaste el-lastbilen går nu i trafik för Schenker, och har visat sig ha samma prestanda som dieselmodeller.

Efter två års tester rullar nu eldrivna tunga lastbilen Mercedes-Benz Eactros i vardagstrafik för DB Schenker i Leipzig. Bilen som har en totalvikt på 25 ton går i distributionstrafik på slingor i innerstaden och rullar cirka tio mil om dagen.

Eldrivna lastbilar blir en allt vanligare syn i distributionstrafik i städerna, och utvecklingen går snabbt. 2018 visades den första prototypen av Mercedes-Benz 25-tonnare eActros och nu har bilen gått över till att användas i verkligheten av stora transportföretag.

Först ut var Simon Loos i Haag, som kör en Eactros med avställbart kylskåp sedan början av augusti. Bilen går cirka 20 mil om dagen, och både lastbil och kylaggregat är eldrivna. Det betyder att den kör helt utan koldioxidutsläpp om den laddas med grön el.
Dessutom försvinner alla lokala avgasutsläpp, och bullret reduceras till ett minimum.
Nu har också DB Schenker hakat på med en Eactros för distributionskörning i tyska Leipzig.

Testerna har visat att den uppgivna räckvidden på 20 mil stämmer med verkligheten oavsett last eller rutt, och att bilens prestanda är fullt i klass med de dieseldrivna modellerna.

Förarna uppskattar elmotorernas kraftiga vridmoment som uppstår redan vid första varvet, samt den betydligt tystare arbetsmiljön.

Eactros drivs av två elmotorer på vardera 126 kW/485 Nm som är placerade vid var sitt bakhjulsnav. Det ger en sammanlagd effekt på cirka 337 hk. Max vridmoment på bakaxeln är 22 kNm. Batterierna är på sammanlagt 240 kWh och kan snabbladdas med upp till 150 kW vilket ger en laddningstid på ca 1,5 timmar.

Målet är att serietillverkning av eActros ska påbörjas redan 2021.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125