23948sdkhjf

Kyl & frysexpressen köpte Postnord termo - vad hände sedan?

Ny terminal i Luleå och kaxig strategi framåt. Marknadschef Eric Säfström: "Vi ska bli ett komplett logistikbolag".

I våras sålde Postnord sitt dotterbolag Postnord termo till Kyl & frysexpressen. Hur har det gått för bolaget efter överlåtelsen? Hur ser dagligvarulogistiken i norra Sverige ut i dag? 

Postnord termo heter efter övertagandet Kyl & frysexpressen Nord AB och ägs av Kyl & frysexpressen Mälardalen AB samt Dinera Sverige AB. Företaget omsätter cirka 700 miljoner per år. 

– Tillsammans inom ägargruppen har vi en tydlig plan för hur vi genom samarbete bygger ett rikstäckande logistiknät inom dagligvaror, säger marknadschef Eric Säfström till Transportnet.

Företagets huvudsyssla är att bygga kompletta logistiklösningar med lager, plock  och pack, distribution samt fjärrtrafik. De olika segment man jobbar mot är livsmedelsproducenter, detaljister, "privat och offentlig måltid" samt "läkemedel och hälsa". Kunder är till exempel Ica, Coop, Axfood, Martin&Servera, Menigo, Polarbröd och Arla.

Kyl & frysexpressen Nord förfogar över sin egen fordonsflotta som hanterar fjärrtrafik till och från Norrland samt distribution från egna terminaler i Sundsvall, Östersund och Umeå. De samarbetar också med lokala åkerier. 

Vd Jon Widell berättar att det under våren har förhandlats om förlängda avtal mellan Coop och Kyl & frysexpressen Nord. Det innebär att en ny terminal kommer att etableras i Luleå.

– Vi har för avsikt att senast den 30 september teckna avtal där vi fortsätter tillhandahålla logistiktjänster i Norrland. Vi kommer inledningsvis att bedriva våra tjänster utifrån dagens befintliga struktur. Men vi och Coop är överens om att varor till deras butiker i Norrbotten ska distribueras från en ny omlastningspunkt i Luleå.

Etableringen i Luleå berör verksamheten i Norrbotten och Västerbotten, då hälften av volymerna från terminalen i Umeå flyttas till Luleå.

– En terminal i Luleå stärker förutsättningarna för ökad fyllnadsgrad och med en modern och energieffektiv terminal kan vi och våra kunder utvecklas hållbart. För Kyl & frysexpressen Nord har det varit viktigt att fortsätta utveckla distributionen på vår hemmamarknad. När vi är klara med etableringen kommer vi att producera vår samdistribution genom fyra egenägda terminaler i Norrland. Tillsammans med våra partners har vi då ett heltäckande terminalnät i hela landet för vår produktion, säger Jon Widell.

Framöver då? Jo, bolaget ska växa. 

– Ledningen för Kyl & frysexpressen Nord antog för cirka två år sedan en strategisk plan som innebär att gå från att vara en transportör till ett komplett logistikbolag, säger Eric Säfström.

– Planen bygger på fyra strategier som innebär att vi ska växa i Norrland, utveckla kompletta logistiktjänster med utgångspunkt i förädlade lagrings- och plock- och packtjänster, skapa ett rikstäckande nät för dagligvaror och bli tydliga i styrning och hållbarhet. 

Företaget har också tagit fram olika värdeord som sammanfattar varumärket och essensen i verksamheten. 
– Vår verksamhet bygger på att vi ska ha kvalitet i allt vi gör och "tillsammans är vi framgångsrika”. Vår vision är att vara nummer ett inom dagligvarumarknaden. 

Framöver ska Kyl & frysexpressen jobba mer med förnyelsebara bränslen och digitalisering
Vi ser en offensiv utveckling där vi satsar bland annat på gas- och etanolbilar samt digitalisering, där vi kan realtidsövervaka gods, säger Eric Säfström.

Artikeln är en del av vårt tema om Intervju.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078