23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Postnord-chaufförer stoppade bedragare

Rådigt ingripande mot bedrägeriförsök via e-handel.

I takt med den ökande e-handeln ökar också bedrägeriförsöken över nätet. Det blir allt vanligare med ligor som förvanskar inloggningsuppgifter och lurar e-handlare på gods och konsumenter på pengar, men Postnords chaufförer satte stopp för två bedrägeriförsök i Malmö tidigare i år. 

I båda fallen skulle Postnord leverera paket utan kvittens av mottagare. Tjänsten brukar oftast användas vid e-handel av varor utan större värde, som till exempel hundmat eller kattsand. I det här fallet var avsändaren i stället ett välkänt svenskt e-handelsföretag som främst säljer elektronik. Chaufförerna gissade därför att det handlade om dyrare varor i försändelserna. När de möttes av en person som stod och väntade utanför leveransadressen och inte kunde uppvisa legitimation blev Postnords medarbetare misstänksamma. Det visade sig handla om ett systematiskt bedrägeriförsök där personen beställt dyra varor i någon annans namn. Det rörde sig dessutom om flera paket från samma avsändare som skulle levereras till olika adresser på samma gata. I varje situation väntade en person utanför porten eller dörren. Tack vare snabbt agerande från chaufförerna lyckades civilpoliser gripa de misstänkta.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125