23948sdkhjf

Göteborg blir viktig anhalt i feederslinga

Cosco och CMA-GGM har lagt om sina fartygsslingor och Transportnet ställde några frågor till Magnus Lundberg, marknadschef på APM terminals i Göteborgs hamn.

Hej, Magnus Lundberg, APM Terminals. Göteborgs hamn har fått bättre kopplingar till resten av Europa - berätta! 

Läs också: Ny containerlinje Sverige-Hamburg

 – Sverige är ett av världens mest handelsberoende länder och tillgången på effektiva och relevanta lösningar är avgörande för många företags konkurrenskraft. Att rederierna uppdaterar och justerar sina produkter för att möta förändrade behov hos sina kunder är därför av yttersta vikt.

– Just nu håller en stor del av feedernätverken i vår omgivning på att ritas om, delvis beroende på corona som haft stor påverkan på rederiernas möjligheter att trafikera vissa hamnar och förändrad beläggning på vissa slingor. 

Vilka förändringar har gjorts i Göteborg?
– Cosco utökar nu sin service i Rotterdam, där inte mindre än tre olika terminaler trafikeras. I samband med det etableras Göteborg som enda hamn i Sverige för denna fartygslinje. Deras slinga har tidigare besökt två hamnar i Sverige (Göteborg och Helsingborg) och den uppdaterade slingan besöker Göteborg och nu hela tre terminaler i Rotterdam. Det gör att kunderna får tillgång till ännu fler anslutningsalternativ i Europas största hamn för omlastning till oceangående fartyg.

– CMA CGM har precis startat feederservice i egen regi - West coast service Scandinavia. Slingan trafikerar ett antal hamnar på Sveriges västkust, Fredericia i Danmark och Hamburg i Tyskland. I Hamburg ansluter slingan till CMA CGM:s globala nätverk och kortsjönätverk. De har tidigare inte haft någon egen feedertrafik på detta sätt utan det har funnits andra lösningar för den svenska marknaden. Detta gör att det nu finns ett nytt alternativ på den svenska marknaden och Göteborg.

Vad tror du händer framöver? 
– Jag tror att vi kommer att få se ytterligare förändringar i de olika rederiernas linjeutbud framöver. Slingor återstartas och konkurrenter till dem som bedrivit trafik tidigare kommer att starta nya alternativ.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.219