23948sdkhjf

Amazon är snart här - så kan handeln hantera bjässen

| Av Nella Bergström | Tipsa redaktionen

Svenska e-handlare behöver hitta strategier för att möta det högst reella faktumet att Amazon etablerar sig i Sverige inom kort.

Världens högst värderade företag Amazon är på väg att öppna sin e-handelsplattform i Sverige. Etableringens ambition och lanseringsdag är höljd i dunkel, men HUI utgår från att den sker under de närmaste månaderna. I dagarna har källor bekräftat till Dagens Nyheter att etableringen blir av efter sommaren, och att den till en början ska bygga på leveranser från Amazons distributionscentraler i Tyskland, där företaget redan kontrollerar nästan hälften av all e-handel.

Läs också: Minskad e-handel, men fortfarande bra fart

Svenska konsumenter handlar redan i dag från Amazon för uppskattningsvis närmare en miljard kronor per år och i den bemärkelsen är bolaget redan här. Men nu översätts sajten till svenska.
Frakten kommer dock att hanteras från Tyskland, vilket medför ett par dagars leveranstid. I takt med en eventuell framgång i Sverige kommer ett lokalt lager att etableras. Dessutom kommer det sannolikt att finnas ett väldigt litet lager på plats redan vid starten för att Amazon ska kunna visa hur snabba de kan vara, spår HUI. Ryktet går att lagret hamnar i Eskilstuna. 

Enligt HUI finns det all anledning att förbereda sig, då Amazon har musklerna och ambitionen att förändra sättet vi handlar på.
Etableringen sker dessutom i en tid när coronakris och social distansering medfört ett lyft för all e-handel och digitalisering. En Amazonetablering på det skulle öka e-handelns försäljning och accelerera handelns strukturomvandling ytterligare. Konsekvenserna varierar utifrån vilken bransch man agerar i.

Västerbottens-Kuriren menar i en artikel att jättens kliv in i landet blir ett skalv i marken för otaliga branscher. Samma tidning lyfter också viss kritik mot Amazon:

* Dålig arbetsmiljö hos Amazons filialer i andra länder.
* Företagets sätt att köra över leverantörer och samarbetspartner genom stenhårda villkor.
* Risken för butiksdöd med ödsligare stadskärnor och allt färre små aktörer i centrala miljöer.
* Den maktkoncentration det innebär när några få IT-giganter äger, dominerar och kontrollerar nätets infrastruktur.

Läs också: Kläder och skor populärast att handla på nätet

Allt detta måste hanteras, och det snart. Dessutom behöver svensk e-handel ställa om för att möta den snabba strukturomvandlingen. 

Digitalt mogna konsumenter kommer snabbt att lära sig nyttja Amazons tjänster medan företagens anpassning med stor sannolikhet blir mer smärtsam. HUI:s bedömning är att den fysiska handeln blir den största förloraren när Amazon etablerar sig i Sverige. E-handeln däremot kan vinna, men också drabbas. Den svenska e-handeln har hittills varit fri från konkurrens från butikskedjor och utländska aktörer. Nu pressas man från två håll när butikskedjorna kampanjar sig in på nätet och utländska aktörer riktar sina blickar mot Norden.

Hur möter man då denna jätte? HUI ser tre viktiga strategier att se över i transformationen till det nya detaljhandelslandskap vi nu ser formas.

*Rätt sortiment
Se över erbjudande och sortiment. Sämst till ligger aktörer som priskrigar med ett brett och grunt sortiment. I denna sortimentstrategi ligger också arbetet med egna varumärken. Detaljist- och grossistledet pressas hårdast. Att enbart vara en återförsäljare av varumärken kommer att vara svårt när aktörer som Amazon och Zalando är större, snabbare och billigare.

Rätt position
Inta en tydlig position på marknaden. Stora delar av den ”tråkiga handeln” tas över av Amazon som med prenumerationstjänster, snabba leveranser och låga priser förser kunderna med vad de behöver. Den ”roliga” handeln är man sämre på och att utveckla tjänster, specialisera sitt erbjudande, nischa sitt sortiment och hjälpa kunden med inspiration, råd och kunskap är några sätt att komplettera Amazon.

Rätt läge
Investera i butiken. Butiken har fortfarande relevans och med hög servicegrad, engagerad personal, rätt läge, rätt koncept och rätt produkter har man en fördel framför Amazon.

 

Håll dig uppdaterad med Transportnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dödsolycka på Sandahls terminal

Bluff-sms skickas med DHL som avsändare

Svensk digital handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

DSV flyttar in hos Logistic contractor

Stort tapp för Tallink-gruppen

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Nyhetsbrev

Göteborg blir viktig anhalt i feederslinga

Arkiv

Jobb & Karriär
Wästbygg rekryterar utvecklingschef

Stena startar ny fraktlinje i Östersjön

Fartygen lägger till i Karlskrona varje torsdag.

Körde med 3,13 promille - döms till fängelse

SMHI anmäls till Konkurrensverket

Jobb & Karriär
Ny statssekreterare hos Tomas Eneroth

Nya isbrytare behövs - men de kostar 1,5 miljard styck

Veckans konkurser

Daf levererar 44 sopbilar till Belgrad

Scanias ägare kör i motvind

Den tyska lastbilskoncernen Traton, som äger Scania och MAN, rapporterar rejält minskad orderingång i andra kvartalet.

Norrvidinge köper OP Entreprenad

Scan global logistics vill ut på köparstråt

Intresserade av både europeiska och utomeuropeiska företag.

299 får gå från Tallink

Åkare misshandlad av Hells angels-medlem

Alla Scanias fabriker drivs nu fossilfritt

En bil kommer lastad - med en spårvagn

Minskad e-handel, men fortfarande bra fart

Frode Laursen: "Vi vill köpa svenska åkerier"

Legendarisk bilskrotare död

Trädgårdsföretag kör el-lastbil

Veckans konkurser

Postnord: Allt fler ombudsleveranser

Gävle hamn bygger papperslager

Sundfrakt vinner OK-avtal

Jobb & Karriär
Postnord får ny finanschef

Veckans konkurser

Jinert tar över Norrvidinges tunga transporter

Svenska retursystem satsar på spår

1

Ny RoRo-linje till Lettland

Instabox växer snabbt

Se alla Företagens egna nyheter

"Hjälp på väg" - En extra trygghet för yrkeschaufförer

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrail...

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Sänd till en kollega

0.157