23948sdkhjf

Avskedsintervju med Mats Grundius

| Av Nella Bergström | Tipsa redaktionen

Schenker-vdn sammanfattar sina 39 år i bolaget och håller dörren öppen för kommande uppdrag.

Mats Grundius går i pension efter 39 år på DB Schenker, varav de senaste sex åren som vd. Under sin sista arbetsdag avsatte han en stund för Transportnet. Här är vår avskedsintervju med en av branschens riktiga långlirare.  

Du har jobbat på Schenker i 39 år, varav de sex senaste åren som vd för verksamheten i Sverige, Island och Danmark. Nu går du i pension. Den klassiska frågan; hur känns det?
– Det känns bra! Jag väljer själv att sluta, det är ett väl genomtänkt och överlagt beslut och jag känner inget vemod. Tvärtom tittar jag framåt mot nya äventyr och de kollegor som jag har kommit nära är ju bara ett telefonsamtal bort.

Läs också: EXTRA! Nu är det klart- han blir ny Schenker-vd

Hur har ditt yrkesliv på Schenker sett ut?
– Jag började efter lumpen, som 21-åring. Jag har mina rötter inom europeiska landstransporter, och därefter har jag arbetat inom Schenker åkeri och som landschef. Visserligen har jag tillbringat hela mitt yrkesliv på samma företag, men fördelen och tjusningen med en stor koncern är att det finns så många olika möjligheter. Man kan byta spår och prova nya grejer, och det har jag haft turen att få vara med om. Jag har nog inte varit mer än tre år i sträck på samma tjänst, utom nu som vd.

Vilka förändringar och tendenser kan du blicka tillbaka på?
– Ganska tidigt i mitt yrkesliv, på 80-talet, skedde en hel del stora förändringar i speditionsbranschen. Det var många företagskonsolideringar, den ena köpte den andra, och det fanns problem och utmaningar kopplade till det. Det var en spännande och lärorik tid. En annan milstolpe var i och med tillträdet till EUs inre marknad, när förtullningsmomentet försvann över en natt. Det ställde mycket på ända och man fick hitta nya vägar. På senare tid handlar mycket om e-handeln, leveranser av paket, både privat och till företag. Där tycker jag vi har jobbat på bra och ligger väl positionerade, även om utvecklingen bara har börjat.
Även synen på miljö och utsläpp har förändrats under mina år. Jag tycker mig se en tydlig attitydförändring hos kunderna, förr frågade de lite pliktskyldigt om miljöhänsyn men nu är de mycket mer pålästa och ställer höga krav.

Vilket transportslag brinner du mest för?
– Även om vi är mest kända för våra lastbilar på vägarna tillhandahåller vi ju alla transportslag, beroende på vad kunden behöver. Sjö, tåg, flyg, bil… nej, jag kan inte välja en favorit. Jag passar på den frågan.

Vad tror du om framtiden för branschen och Schenker?
– Jag är inte helt säker på att branschen är färdigkonsoliderad, det är mycket som kan hända kopplat till e-handelns framryckning. Teknikutveckling, it-stöd, nya nätverk som binder ihop transportslag... Förändringarna är snabba och stora, men exakt hur de ser ut får framtiden utvisa. Vad gäller Schenker lämnar jag efter mig ett välskött och lönsamt företag med engagerade medarbetare som gör ett gott lagarbete. Och nye vdn Magnus Strand som nyligen har tillkännagivits är min kollega sedan många år, och jag önskar honom och ledningen och hela företaget allt det bästa. Det ska bli kul att följa hur det går för bolaget.

Läs också: Schenkers Sverige-vd slutar

Vad ska du göra nu, då?
– Jag vill ha mer tid för sådant jag tycker är roligt, som friluftsliv. Segling, fjällvandring, skidåkning… sedan kan jag också tänka mig att ägna mig åt något yrkesmässigt som efterfrågar engagemang från min sida. Gärna något projekt eller styrelseuppdrag, men inte med den fart och intensitet som vd-jobbet har inneburit. Vi får väl se om något dyker upp. Jag stänger inte dörren helt.

Fakta/
Namn: Mats Grundius
Aktuell: Avgående vd för Schenker
Bor: Kungsbacka
Familj: Fru och fyra vuxna barn

Mer om: schenker
Håll dig uppdaterad med Transportnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

SOMMARLÄSNING: Gemensamt godsstråk ger många fördelar

Hållbara och effektiva godstransporter från kust till kust, är målet med Mittstråket. Nu är ett femårigt EU-projekt avslutat, men samarbetet fortsätter. Nina Loberg, samordnare för infrastruktur i Västernorrland, är involverad i den spännande utvecklingen.

Piteå får YH-utbildning inom transportledning och logistik

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Sommar på Transportnet!

Frode Laursen köper gasbilar

Åkeriet har beställt fem naturgasbilar av Iveco.

Birka lägger ner för gott

Rederiet ger upp och kastar yxan i sjön efter 49 år.

Nyhetsbrev

Här blir det stora vägarbeten i sommar

Arkiv

Ny RoRo-linje till Lettland

Logicenters bygger åt danska Postnord

Tallink köper ropax-fartyg

Forskning och samarbete ska ge renare transporter

Instabox växer snabbt

Nytt lagersystem hos Didrikson

Kryddjätten har fått smak för Kungsbacka

Bunkringsstation för flytande gas invigd

Nya sjömacken för gas ger möjlighet till supersnabb bunkring.

DSV bygger Europas största logistikcenter

Miljardsatsning i danska Horsens.

SLPs fastighet blir bussgarage

Nytt lager för Boxflow

Stena line: Superfärjorna är på gång

Derome köper Svensk bygglogistik

Catella bygger åt Postnord

Radarsensorer minskar olyckor mellan lastbilar och cyklister

Corem hyr ut i Jordbro

Jobb & Karriär
Märsta förenade får ny vd

Veckans konkurser

Jobb & Karriär
Dachser får ny ekonomichef

Trelleborgs hamn bygger solcellspark

Kraftig lastbilsbrand i Göteborg

TWS logistics köper Riksdistribution

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Arktisk gäst till Helsingborgs hamn

Kvinna hittades inne i sopbil

Jobb & Karriär
Tempconbolag får ny chef

Veckans konkurser

Corem växer i Jordbro

Postnord ska frakta heminredning i hela Norden

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.11