23948sdkhjf

Krönika: Så får ni smartare försörjningskedjor

| Av Dominic Regan | Tipsa redaktionen

Dominic Regan, Europachef för logistikapplikationer på Oracle, skriver om flexibla försörjningskedjor.

Nästan allt som företag gör har förändrats kraftigt sedan coronapandemin tog fart. Inte minst har många företag över hela världen blivit tvungna att snabbt förändra hur de transporterar saker. Det har inneburit att många utvärderat sina försörjningskedjor (supply chains) mer ambitiöst än tidigare. Granskningarna har avslöjat hur känsliga moderna försörjningskedjor är och många företag har haft problem med att genomföra snabba förändringar. Frågan är hur företag kan säkerställa att deras försörjningskedjor fungerar optimalt, samtidigt som de inte är lika känsliga för sårbarheter som tidigare.

Det första ett företag behöver göra är en nulägesanalys av sin försörjningskedja. Administrerar man gårdagens processer med hjälp av gamla system eller har man påbörjat den digitala transformeringen? Vilka sårbarheter upptäcker man i sina metoder och arbetssätt? När sådana saker klarlagts är det dags att åtgärda de brister som upptäckts.

Ett av de första stegen för många företag är troligtvis att skapa nyckeltal (KPIer) för att säkerställa att nödvändiga insikter och relevant beslutsstöd finns. Det är nödvändigt i kristider, men även under normala omständigheter. Forskning visar att 68 procent av tjänstemännen ser förbättrat beslutsstöd som en av de viktigaste fördelarna med de nya tekniklösningar som börjar användas för att hantera försörjningskedjor.

"Coronapandemin har tydligt visat att många företag helt enkelt saknar insyn i sina försörjningskedjor. Det gäller inte bara för att veta var produkter och andra artiklar finns, utan även insyn i partners och andra intressenters verksamheter, vilket krävs för att arbeta effektivt. Smarta organisationer ser insyn, eller transparens, som en nyckel till flexibla försörjningskedjor. Det gäller oberoende av hur förberedda de är på kriser.

Det finns flera orsaker till brist på insyn. Av tradition har många försörjningskedjor varit uppbyggda som silos och företagsledare har ofta inte fokuserat på att skapa smarta försörjningskedjor som ger insyn från början till slut. Det har gjort många företag nästan blinda vad gäller det myller av artiklar som förflyttas i en modern försörjningskedja. Det gör att det blir extremt svårt både att identifiera och hantera avvikelser från normal hantering, och att anpassa sig till förändrade omständigheter.

Företagsledare är nu intresserade av att förändra sina försörjningskedjor så att de blir mer rörliga, robusta och smarta. En sådan transformation kräver insyn i flera nivåer av en försörjningskedja, ofta på en hittills okänd detaljnivå. Samtidigt behöver man införa nya tekniklösningar. Ett exempel är möjligheten att övervaka efterfrågan på en detaljerad nivå. Det möjliggör bättre planering av verksamheten, både internt på ett företag och i samarbetet med partner av olika slag. En sådan funktionalitet ger den nödvändiga flexibiliteten för att snabbt kunna prioritera om lagerhållningen, så att en förändrad efterfrågan och andra förändringar i omvärlden kan hanteras.

I praktiken innebär det här att företag måste integrera tekniklösningar som sakernas internet, big data, blockkedjor och automatisering i sina försörjningskedjor. En del företag har redan gjort det, men oftast i en begränsad omfattning i vissa taktiska projekt. Retraced är till exempel ett företag som använder Oracles blockkedjeteknik för att göra det möjligt för modeföretag att att ha koll på sina försörjningskedjor hela vägen till tillverkarna av råvaror. Den graden av insyn är större än vad de flesta traditionella företag klarar av för närvarande.

Framför kommer vi att få se en väsentligt ökad användning av den här typen av lösningar. Ökningen drivs av en vilja att skapa mer agila försörjningskedjor som är anpassade till efterfrågan. Vi kommer också att få se en ökad användning av artificiell intelligens och maskininlärning, vilket leder till datadrivna verksamheter som ger högre produktivitet, högre kvalitet för produkter, kortare ledtider, bättre utrustning och mer effektiva anställda. Digitala försörjningskedjor gör det möjligt för företag att upptäcka, analysera och agera på sakernas internet-meddelanden, och att använda de insikter som fås i arbetet med att snabbt förbättra agerandet på marknaden. 

Nyckelfaktorn är att balansera snabbhet och agilitet. Genom att börja i en liten skala kan små implementationer användas som testmiljöer och visa på gradvisa förbättringar, med ökad insyn i varje fas av arbetet. Ett ökat fokus på att snabbt skapa värde blir en motivation för andra delar av ett företag att accelerera sina insatser för att digitalisera.

Med fokus på både betydelsen av, och sårbarheten för, försörjningskedjor kan vi förvänta oss att företagsledare tar radikala förändringsbeslut, med syfte att anpassa sig till den moderna utvecklingen och att öka agiliteten och insynen."

Håll dig uppdaterad med Transportnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sommar på Transportnet!

Frode Laursen köper gasbilar

Åkeriet har beställt fem naturgasbilar av Iveco.

Birka lägger ner för gott

Rederiet ger upp och kastar yxan i sjön efter 49 år.

Här blir det stora vägarbeten i sommar

Ny RoRo-linje till Lettland

Logicenters bygger åt danska Postnord

Nyhetsbrev

Tallink köper ropax-fartyg

Arkiv

Forskning och samarbete ska ge renare transporter

Instabox växer snabbt

Nytt lagersystem hos Didrikson

Kryddjätten har fått smak för Kungsbacka

Bunkringsstation för flytande gas invigd

Nya sjömacken för gas ger möjlighet till supersnabb bunkring.

DSV bygger Europas största logistikcenter

Miljardsatsning i danska Horsens.

SLPs fastighet blir bussgarage

Nytt lager för Boxflow

Stena line: Superfärjorna är på gång

Derome köper Svensk bygglogistik

Catella bygger åt Postnord

Radarsensorer minskar olyckor mellan lastbilar och cyklister

Corem hyr ut i Jordbro

Jobb & Karriär
Märsta förenade får ny vd

Aditro växer i Vaggeryd

Veckans konkurser

Unikt samarbete kring koldioxidlagring

Jobb & Karriär
Dachser får ny ekonomichef

Trelleborgs hamn bygger solcellspark

Kraftig lastbilsbrand i Göteborg

TWS logistics köper Riksdistribution

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Arktisk gäst till Helsingborgs hamn

Kvinna hittades inne i sopbil

Jobb & Karriär
Tempconbolag får ny chef

Veckans konkurser

Corem växer i Jordbro

Postnord ska frakta heminredning i hela Norden

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.125