23948sdkhjf

Sista kilometern går på batteri

El-lastbilar ska sköta Widrikssons sista-kilometer-transporter i Stockholm.

Widriksson logistik har investerat i tio lätta el-lastbilar av typen Maxus, från  den kinesiska tillverkaren SAIC. 

Widriksson kör sedan tre år på fossilfria bränslen som HVO 100 och biogas 100. För drygt ett år sedan testade de elfordonen från kinesiska SAIC vilket ledde till köpet av tio nya elfordon för sista kilometern-transporter i Stockholm.

– Vårt mål är att erbjuda de mest klimatsmarta distributionslösningarna på marknaden och elfordon blir därför en naturlig del av vår framtida fordonsflotta. Elfordonet Maxus har visat sig vara ett mycket bra alternativ sett till räckvidd och lastvolym så vi kommer att kunna erbjuda samma effektiva logistik men med lägre klimatpåverkan, något som är viktigt för våra kunder, säger Johan Nyblom, vd på Widriksson logistik.

Enligt Upphandlingsmyndighetens nya hållbarhetskriterier bör elfordon och biogasfordon alltid upphandlas i första hand. När det inte går ska etanol eller biodiesel upphandlas.

Fordonen av typen e-Deliver 3 har ett skåp på 6,3 kbm och en batterikapacitet som ger räckvidd på cirka 30 mil.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.079