23948sdkhjf

Logistikpark till varje pris?

| Av Nella Bergström | Tipsa redaktionen

Efter tolv år av protester och hårda strider fattade kommunfullmäktige i Sundsvall under måndagen investeringsbeslut om en logistikpark, där det nu ligger sommarvillor från 1800-talet. Detta trots att kommunens ekonomi är sämre än på länge och projektet beräknas kosta skattebetalarna uppåt en miljard.

Redan på 1990-talet väcktes planerna på en tio hektar stor logistikpark och containerhamn vid kusten i Sundsvall. Parken är tänkt som en klimatinvestering som ska bryta dagens beroende av lastbil för godstransporter till och från Sundsvall.  Järnväg och båt ska ta större bit av den växande volymen av gods. Investeringen är den största i kommunens historia och parken ska sträcka sig från Ortvikens pappersbruk, genom Petersvik där sommarvillorna ligger i dag och bort till Alnöbrons fäste.

Men projektet stötte på patrull från första stund. Området är det sista orörda stycket natur längs den industritäta Sundsvallskusten. Här finns höga naturvärden och välbevarade sekelskiftesvillor, som man redan 2013, långt före officiella beslut, började tvånginlösa och riva. Det ledde till stora protester, ända upp till Högsta domstolen, där villaägarna förlorade. Därefter följde nya utredningar och spruckna kalkyler.

Naturvårdsverket tycks inte heller helt hålla med om projektets klimatnytta. Kommunen fick avslag på sin ansökan till Klimatklivet, och gick därmed miste om 150 miljoner kronor.

Kostnaden för skattebetalarna i Sundsvall beräknas bli 750 miljoner–1,2 miljarder, i en kommun som redan i dag kämpar med ekonomiskt underskott. Beräkningarna anger att kommunen kan få tillbaka delar av sina investerade pengar först om 37 år. 

Anders Johansson är vd för det kommunala moderbolaget Stadsbacken, det bolag som nu ska ta stora lån för logistikparken, och säger till SVT med anledning av dessa siffror att hela projektet har ”hög affärsmässig risk”.  

Projektet har därtill redan fördyrats med 340 miljoner sedan förra investeringsbeslutet för sju år sedan.

SCA, som är en mycket tung aktör i regionen, menar å sin sida att parken är en förutsättning för att de ska kunna investera i regionen framöver, och de betalar den nya containerhamnen.

Peder Björk, socialdemokratiskt kommunalråd i Sundsvall, håller med SCA. Han tycker inte att det förändrade ekonomiska läget ska påverka investeringsbeslutet:
– Det här är ett projekt som har planerats sedan lång tid tillbaka. I förlängningen handlar det om att skapa tillväxt i kommunen, säger han till SVT.

Än tycks striden inte över. Kristdemokraterna tillkännagav i går att de vill återremittera hela ärendet till maj 2021. Huvudskälet är ekonomin, men de är också tveksamma till om förändringarna av strandområdet är något man kan motivera inför kommande generationer. Vid kommunfullmäktiges sammanträde under måndagen röstade man för byggstart, men beslutet kommer sannolikt att överklagas på nytt, bland annat för att bara ett fåtal ledamöter närvarade vid omröstningen. Ett så viktigt beslut behöver tas av fler för att äga demokratisk giltighet, menar logistikparkens motståndare. 

Visst behövs logistikparker, de är helt nödvändiga för tillväxt och effektiva transporter. Men måste man bygga dem mitt i kulturhistoriskt värdefulla miljöer? Kanske bör de inte baseras på glädjekalkyler?

Håll dig uppdaterad med Transportnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Sommar på Transportnet!

Frode Laursen köper gasbilar

Åkeriet har beställt fem naturgasbilar av Iveco.

Birka lägger ner för gott

Rederiet ger upp och kastar yxan i sjön efter 49 år.

Här blir det stora vägarbeten i sommar

Ny RoRo-linje till Lettland

Logicenters bygger åt danska Postnord

Nyhetsbrev

Tallink köper ropax-fartyg

Arkiv

Forskning och samarbete ska ge renare transporter

Instabox växer snabbt

Nytt lagersystem hos Didrikson

Kryddjätten har fått smak för Kungsbacka

Bunkringsstation för flytande gas invigd

Nya sjömacken för gas ger möjlighet till supersnabb bunkring.

DSV bygger Europas största logistikcenter

Miljardsatsning i danska Horsens.

SLPs fastighet blir bussgarage

Nytt lager för Boxflow

Stena line: Superfärjorna är på gång

Derome köper Svensk bygglogistik

Catella bygger åt Postnord

Radarsensorer minskar olyckor mellan lastbilar och cyklister

Corem hyr ut i Jordbro

Jobb & Karriär
Märsta förenade får ny vd

Aditro växer i Vaggeryd

Veckans konkurser

Unikt samarbete kring koldioxidlagring

Jobb & Karriär
Dachser får ny ekonomichef

Trelleborgs hamn bygger solcellspark

Kraftig lastbilsbrand i Göteborg

TWS logistics köper Riksdistribution

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Arktisk gäst till Helsingborgs hamn

Kvinna hittades inne i sopbil

Jobb & Karriär
Tempconbolag får ny chef

Veckans konkurser

Corem växer i Jordbro

Postnord ska frakta heminredning i hela Norden

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.141