23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Postnord: E-handeln ökar kraftigt

Tydligast ökning för apoteks- och dagligvaror, men alla kategorier varor ökar. Andelen äldre personer som e-handlar ökar också kraftigt.

Detta vet ju redan såväl logistik- som transportbranschen, men det tål att upprepas:
Coronavirusets spridning har lett till ökad e-handel. Folk stannar hemma i större utsträckning och handlar då på nätet i stället för i fysiska butiker. Apoteksvaror och dagligvaror är de produktkategorier som har vuxit i särklass mest under kvartalet, med +37 procent respektive +27 procent. En stor del av tillväxten kom under mars, rapporterar Postnord i sin e-barometer.

– Det är väldigt tydligt att svenskarnas e-handelskonsumtion har ökat kraftigt under pandemin. Det är tydligast för dagligvaror och apoteksvaror men tendensen tycks finnas i stort sett i alla produktkategorier. Vi tillbringar betydligt mer tid hemma och undviker fysiska butiker. Även om konsumtionen totalt sett går ner växer e-handeln, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.  

Mer än hälften av e-handelsföretagen (53 procent) uppger i barometern att coronapandemin lett till att nya konsumentgrupper har tillkommit.
Andelen äldre konsumenter (65-79 år) som e-handlat under kvartalet har också ökat kraftigt jämfört med föregående år (från 54 procent till 64 procent).
 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141