23948sdkhjf

Tågfrakt sparar tid, miljö och pengar

| Av Nella Bergström | Tipsa redaktionen

Skaraborg eco shuttle är en miljövänlig fraktlösning som kopplar samman Skaraborgsregionen med världen. På köpet sparar aktörerna både tid och pengar.

Hållbarhet är en tungt avgörande faktor när företag väljer logistiktjänster. Det gör att efterfrågan på effektiva tåglösningar växer snabbt. I Västsverige finns ett framgångsrikt exempel.

Läs också: APM terminals: Exporten går som tåget

Varje dag fraktas cirka 1,5 miljoner ton gods inom Sverige. På sträckor under 30 mil är vägtrafik det vanligaste fraktsättet. Är sträckan längre är både järnväg och sjöfart betydligt vanligare och räknat i fraktade ton per kilometer har sjöfrakten de senaste åren gått om vägtrafiken. Flygfrakten är inte i närheten av samma volymer men fyller en viktig funktion eftersom gods med högt värde, som elektronik och medicin, ofta fraktas med inrikesflyg.

Att flyget är dåligt ur ett hållbarhetsperspektiv är ingen nyhet, inte heller att tåget ofta är det bästa valet. Det har blivit särskilt tydligt i Västsverige. Där trafikerar Skaraborg eco shuttle, förut kallad Julapendeln, Göteborgs hamn och Falköping.

Godset transporteras med tåg mellan Göteborg och Falköping där det lastas om på Skaraborg logistic center för transport med lastbil. På så sätt utnyttjas det bästa av de två transportsätten. Tågets stora godskapacitet, pålitlighet och miljöfördel, och lastbilstransportens framkomlighet samt chaufförer med stor lokalkännedom.

– Frakten med tåg från Göteborgs hamn till Falköping reducerar koldioxidutsläppen med 97 procent jämfört med om transporten gått med en lastbil, de sista tre procenten klimatkompenserar vi dessutom, säger Joakim Eriksson, marknadschef på DB Schenker.

Efterfrågan på de dagliga avgångarna mellan Göteborg och Falköping har ökat för varje år sedan starten 2013. Fler och fler upptäcker fördelarna med en tågtransport dessa tolv mil, där utsläppen reduceras liksom väntetider, depåavgifter och lagringskostnader.
– Många inrikestransporter som går till Göteborg med lastbil skulle lika gärna gå till Falköping och lastas om, det skulle minska utsläppen men också spara tid och pengar. Vi är gärna med och driver på den utvecklingen och därför utökar vi vår kapacitet, säger Joakim Eriksson.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ahola transport får prestigepris

EU ger stödmiljoner till transportsektorn

DHLs biogasbilar kör åt Svenska retursystem

Ett steg på väg mot målet om fossilfria transporter om fem år.

Överraskande forskningsresultat: Nya fartyg belastar Östersjön mer än gamla

Resultatet från en ny förstudie förvånar forskarna.

Världens största autostore blir ännu större

Swedavias fraktchef tror på flygfrakten

Nyhetsbrev

Beijer levererar byggmaterial fossilfritt

Arkiv

Nätapoteket växer rejält och flyttar till nytt lager

Vilotiderna återgår till de normala

Stockholms nya hamn är i drift

Nybyggda hamnen Stockholm Norvik utanför Nynäshamn har nu öppnat för trafik.

Plogbilschaufför stoppade rattfyllo – blir årets trafikhjälte

Enklare tullhantering i hamnen

Hallands hamnar får effektivare tullhantering med automatiserade processer.

Peab bygger logistikpark för 734 miljoner

Polisen: Många inbrott i lastbilar

Säkrare leveranser med digitala lås

Digitala lås på containrar gör leveranserna mer flexibla, och minskar springet på arbetsplatserna.

Catena bygger åt Seafrigo

Jobb & Karriär
Han ska driva Addsecures transporter

Sellpy växer och nyanställer

Krönika: Så får ni smartare försörjningskedjor

Sandahls bryter med Schenker i förtid

Jobb & Karriär
Adnavem utökar i Stockholm, Skåne och Småland

Vätgastågen är här

Efter omfattande tester ersätter vätgaståg dieseldrivna lok i Tyskland. "Vätgashistoria har skrivits".

Veckans konkurser

Sista kilometern går på batteri

2

Debatt
Logistikpark till varje pris?

KRÖNIKA: Tre leveransutmaningar i coronatider

Jobb & Karriär
Han får mer ansvar hos Stena

Veckans konkurser

1

Havregiganten beställer el-lastbilar av Einride

Samarbete kring miljövänlig oljesanering

Jobb & Karriär
Han är Forseas nye vd

Jobb & Karriär
Ny vd på Nya Gotlandsflyget

Jobb & Karriär
Toppchef lämnar Scania för Daimler

Jobb & Karriär
Hon blir hög chef på Platzer

Veckans konkurser: dystert rekord

"Min pojkdröm har gått i uppfyllelse"

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.141