23948sdkhjf

Tågfrakt sparar tid, miljö och pengar

Skaraborg eco shuttle är en miljövänlig fraktlösning som kopplar samman Skaraborgsregionen med världen. På köpet sparar aktörerna både tid och pengar.

Hållbarhet är en tungt avgörande faktor när företag väljer logistiktjänster. Det gör att efterfrågan på effektiva tåglösningar växer snabbt. I Västsverige finns ett framgångsrikt exempel.

Läs också: Schenker Jönköping blir dubbelt så stora

Varje dag fraktas cirka 1,5 miljoner ton gods inom Sverige. På sträckor under 30 mil är vägtrafik det vanligaste fraktsättet. Är sträckan längre är både järnväg och sjöfart betydligt vanligare och räknat i fraktade ton per kilometer har sjöfrakten de senaste åren gått om vägtrafiken. Flygfrakten är inte i närheten av samma volymer men fyller en viktig funktion eftersom gods med högt värde, som elektronik och medicin, ofta fraktas med inrikesflyg.

Att flyget är dåligt ur ett hållbarhetsperspektiv är ingen nyhet, inte heller att tåget ofta är det bästa valet. Det har blivit särskilt tydligt i Västsverige. Där trafikerar Skaraborg eco shuttle, förut kallad Julapendeln, Göteborgs hamn och Falköping.

Godset transporteras med tåg mellan Göteborg och Falköping där det lastas om på Skaraborg logistic center för transport med lastbil. På så sätt utnyttjas det bästa av de två transportsätten. Tågets stora godskapacitet, pålitlighet och miljöfördel, och lastbilstransportens framkomlighet samt chaufförer med stor lokalkännedom.

– Frakten med tåg från Göteborgs hamn till Falköping reducerar koldioxidutsläppen med 97 procent jämfört med om transporten gått med en lastbil, de sista tre procenten klimatkompenserar vi dessutom, säger Joakim Eriksson, marknadschef på DB Schenker.

Efterfrågan på de dagliga avgångarna mellan Göteborg och Falköping har ökat för varje år sedan starten 2013. Fler och fler upptäcker fördelarna med en tågtransport dessa tolv mil, där utsläppen reduceras liksom väntetider, depåavgifter och lagringskostnader.
– Många inrikestransporter som går till Göteborg med lastbil skulle lika gärna gå till Falköping och lastas om, det skulle minska utsläppen men också spara tid och pengar. Vi är gärna med och driver på den utvecklingen och därför utökar vi vår kapacitet, säger Joakim Eriksson.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.11