23948sdkhjf

Transportföretagen vill se YKB-förlängning

10 000 YKB kan bli ogiltiga då det är svårt med förnyelse i nuläget, vilket i sin tur påverkar landets transporter. Transportföretagen vill därför ha förlängning av befintliga YKB.

I dag har Transportföretagen lämnat in ett remissvar till regeringen gällande giltigheten av yrkesförares yrkeskompetensbevis, YKB. Transportföretagen vill att YKB-intygens giltighetstid ska förlängas och att det ska ges möjlighet till distansutbildning. Allt för att klara den rådande coronasituationen.

I dagsläget är utbildningar och förnyelse av YKB för landets yrkesförare inte anpassade till den rådande situationen då det på grund av coronasmittan inte är möjligt eller önskvärt att bedriva klassrumsutbildning för yrkesförare. Det kan innebära att fler än 10 000 yrkesförares YKB blir ogiltiga och att de därför inte kan utöva sitt yrke. I förlängningen är konsekvensen att transporter kan stanna.

Frågan om yrkeskompetensbevis, YKB är en av Transportföretagens viktigaste frågor under corona. Ett regelverk som möjliggör distansutbildning samt förlänger giltighetstiden för YKB är en förutsättning för många av dagens samhällsviktiga transporter. Därför är det nu välkommet att regeringen öppnar för dialog kring frågan men ingen tid finns att förlora, det brådskar och besked behövs så snart det bara går.

– Läget riskerar att bli allvarligt om landets samhällsviktiga transporter inte kan utföras. Det handlar om livsmedelstransporter, läkemedelstransporter och gods till industrin samt om persontransporter med landets bussar. Läget kan bli så allvarligt att 10 000 yrkesförare står utan behörighet om YKB inte anpassas. Vi vill se att regeringen förlänger YKB-intygens giltighet för de som i stunden behöver förnya sina YKB och att utbildningar dessutom ska kunna ges på distans, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen.                                                                 

– Ett stort antal EU-länder har redan fattat beslut om att förlänga YKB-intygens giltighetstid. Att Sverige inte gjort det skapar sämre förutsättningar för landets åkerier att ta sig igenom coronakrisen. Att förlänga YKB är dessutom en åtgärd utan större samhällskostnader. Redan före coronakrisen var förarbristen en utmaning inom transportbranschen och rådande situation gör läget svårare än vad det hade behövt vara.

– Vi har den senaste tiden haft konstruktiv dialog med regeringen och ser nu fram emot skyndsamma beslut med rätt innehåll, säger Caj Luoma.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.443