23948sdkhjf

Kunderna kräver snabba hemleveranser

Ipsos-undersökning visar att långsamma leveranser gör att varannan person hellre avstår från konsumtion.

Kraven på snabba leveranser ökar och varannan person avskräcks av lång leveranstid, visar en undesökning som Ipsos har gjort på uppdrag av Best transport.  Det man helst vill få hem redan samma dag som beställningen gjordes är läkemedel samt mat och dryck. Minst viktiga varor att få hem samma dag är fritids- och hobbyartiklar, inredning och möbler.

En majoritet av svenskarna skulle hellre vända sig till en fysisk butik om ett onlineköp innebär en leveranstid på mer än tio arbetsdagar, visar undersökningen. Och för många är tiden helt avgörande för att handla överhuvudtaget. Hälften av svenskarna har nämligen helt avstått från ett köp på grund av leveranstiden. Drygt hälften uppger att de någon gång avstått ett köp helt och hållet på grund av leveranstiden. För fyra av tio går gränsen vid tio arbetsdagars leveranstid. Och om det skulle ta mer än två – fyra arbetsdagar skulle 23 procent av svenskarna i stället vända sig till en fysisk butik.

– Allt mer sker på mottagarens, snarare än på avsändarens, villkor. Det visar också vår nya undersökning. Det är därför av större vikt än någonsin att samarbetet fungerar smidigt genom hela leveranskedjan, från e-handlare till leverantör. Kunderna förväntar sig snabba och säkra leveranser. Det måste den som vill förbli relevant inom transport- och logistikbranschen ta hänsyn till och kunna garantera, säger Niklas Knight, vd, Best transport.

Hur tålmodiga svenskarna är skiljer sig dock åt bland länen. Kronoberg och Stockholm är de län där flest personer skulle avstå ett köp helt och hållet om leveranstiden vid en onlinebeställning överstiger tio arbetsdagar. I Kronoberg gäller det en majoritet av invånarna och i Stockholms län närmre hälften. På Gotland är acceptansen högre. Där hade endast 21 procent av invånarna avstått från köpet om leveranstiden överstigit tio arbetsdagar.

– Det blir allt tydligare att transport och logistik utgör samhällsnära tjänster som är viktiga för många, speciellt i tider som dessa. Allt fler förlitar sig på att varor som läkemedel och livsmedel ska kunna nå dem samma dag som lagd beställning, vilket visar att kraven på, men även förtroendet för, transportaktörer ökar. Det är ett förtroende vi är stolta över och jobbar hårt för att vårda, säger Niklas Knight.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Ipsos under 2020 på uppdrag av Best transport. Sammanlagt genomfördes 2 500 intervjuer via internet med män och kvinnor över 18 år. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.378