23948sdkhjf

Postnord står starka

Tillfredsställande resultat, fler hemleveranser och kraftigt förändrat kundbeteende, enligt Postnords färska kvartalsrapport.

Postnords kvartalsrapport levereras i dag, med kommentarer från Annemarie Gardshol, tillförordnad koncernchef: 

"Årets första kvartal kan delas in i två faser; före och efter coronavirusets utbredning i Norden. Fram till mitten av mars var utvecklingen tydligt positiv och totalt sett är kvartalets omsättning i nivå med föregående år. Rörelseresultatet uppgick till 314 (162) miljoner kronor, vilket är en stark förbättring i förhållande till motsvarande kvartal föregående år och tillfredsställande givet rådande situation.

Förändringstrycket är fortsatt högt. Effektiviseringsprogrammen fortlöper framgångsrikt, vilket förbereder oss för framtiden. Vi fortsätter att växa inom e-handelslogistik och ser en återströmning av brevkunder från konkurrenter. Dialogen med båda ägarna har fortsatt i positiv anda och en ny postlagsutredning har aviserats i Sverige.

Till följd av coronapandemin förändrades läget i mitten av mars. Precis som våra kunder och resten av branschen utmanades vi av stängda gränser, brister i transportkapacitet, förhöjd sjukfrånvaro och kraftigt förändrat kundbeteende. Postnord har en viktig samhällsfunktion att fylla och vårt fokus har varit att säkerställa trygga leveranser för våra kunder och mottagare alltid med omtanke om våra medarbetare. De nordiska ländernas olika restriktioner till följd av pandemin har även de påverkat vår marknad. Exempelvis har volymerna inom sällanköpsvaror till butik minskat kraftigt, samtidigt som efterfrågan på hemleveranser har ökat markant i hela Norden. Det senare är ett behov vi snabbt lyckats möta. Pandemin i sig har inte haft någon direkt påverkan på brevvolymerna i kvartalet.

Pandemin till trots har vår verksamhet fortlöpt i enlighet med strategin och för att möta digitaliseringen. Nyligen förlängdes det nordiska avtalet med DPDgroup som möjliggör paketleveranser till och från Norden ut i Europa. 

Vi har även arbetat för att påverka industrin i hållbar riktning genom mindre luft i paketen samt utsett vinnarna av det prestigefulla logistikpriset Postnord logistics award.

Vi arbetar nu, som alla andra företag, proaktivt tillsammans med kunder och medarbetare för att ta vårt ansvar. Många medborgare och företag i Norden är beroende av våra leveranser och att vi lever upp till det danska och svenska samhällsuppdraget. I tider som dessa är det extra tydligt att PostNords samhällsnyttiga verksamhet är viktig. Under rådande omständigheter är jag därför extra stolt över vår verksamhet och den goda kvalitet vi lyckats upprätthålla. Jag vill också rikta ett stort tack till alla våra fantastiska medarbetare som står stadigt fast vid att leverera enligt vårt kundlöfte."

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093