23948sdkhjf

"Det rör sig inte om några stora summor"

| Av Nella Bergström | Tipsa redaktionen

Postnord termo och Green cargo förklarar bakgrunden till de betalningsanmärkningar som Transportnet uppmärksammade i går.

I går berättade Transportnet att Green cargo och Postnord termo har ådragit sig varsin betalningsanmärkning, vilket är värt att uppmärksamma då det rör sig om stora bolag som rimligen bör ha mycket god ordning på ekonomin. Nu har vi talat med respektive bolag som får ge sin version. 

Postnords pressansvariga Maria Ibsén säger att företaget har god finansiell ordning och att fakturan som inte betalades var föremål för en tvist.
– Den kom från en underleverantör som i sin tur hade anlitat en annan underleverantör. Det var ingen stor summa i sammanhanget, det är ingen dramatik kring det hela och som jag förstår det är den betald nu. 

Hur kunde det gå så långt som till en betalningsanmärkning? 
– De berörda hade olika åsikter om vem som skulle betala och vi var inte riktigt medvetna om att vi var inblandade förrän i ett sent läge. Man hade pratat förbi varandra, helt enkelt.

Lars Öquist, treasurychef på Green cargo, bekräftar att det finns två olika fakturor som kan ha lett till betalningsföreläggandet.
– Den ena rör en faktura på 1 910 kronor till Ikano bank. Green cargo har utnyttjat en kreditfaktura vid betalning, vilket Ikano bank inte noterade. De återkallade sitt ärende hos Kronofogden den 22 januari, vilket Kronofogden inte har registrerat. Ikano ska kontakta dem igen med anledning av detta. Den andra är en faktura på 3 319 kronor till Office depot/Collector bank, som betalades sent, och där vi tyvärr inte registrerade den faktura vi fick avseende ränta och påminnelseavgift. Men Green cargo har nu reglerat fordran och Collector har meddelat att de drar tillbaka ärendet hos Kronofogden.
– Framför allt är summorna små, fortsätter Lars Öquist, och tillägger att Green cargo har betalningsindex 80 hos kreditinformationsbolaget Bisnode, vilket innebär att de normalt alltid betalar sina fakturor på förfallodagen.

Men nog tyder det på vissa brister i rutinerna, att fakturor kan hamna hos inkasso och kronofogden? 
– Nej, jag tycker inte det. För det första betalar vi ett antal tusen fakturor varje månad, och att det då blir problem med två enstaka fakturor är lätt hänt. Det är inte ovanligt att vi själva ser ärenden om betalningsförelägganden även hos stora företag. För det andra är de administrativa rutinerna lite upp och ner även hos oss nu på grund av viruset, folk jobbar hemma, gemensamma grupper fungerar kanske inte riktigt som de ska, saker missuppfattas och faller mellan stolar. Det är inte konstigt att något missas då. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Ahola transport får prestigepris

EU ger stödmiljoner till transportsektorn

DHLs biogasbilar kör åt Svenska retursystem

Ett steg på väg mot målet om fossilfria transporter om fem år.

Överraskande forskningsresultat: Nya fartyg belastar Östersjön mer än gamla

Resultatet från en ny förstudie förvånar forskarna.

Världens största autostore blir ännu större

Swedavias fraktchef tror på flygfrakten

Nyhetsbrev

Beijer levererar byggmaterial fossilfritt

Arkiv

Nätapoteket växer rejält och flyttar till nytt lager

Vilotiderna återgår till de normala

Stockholms nya hamn är i drift

Nybyggda hamnen Stockholm Norvik utanför Nynäshamn har nu öppnat för trafik.

Plogbilschaufför stoppade rattfyllo – blir årets trafikhjälte

Enklare tullhantering i hamnen

Hallands hamnar får effektivare tullhantering med automatiserade processer.

Peab bygger logistikpark för 734 miljoner

Polisen: Många inbrott i lastbilar

Säkrare leveranser med digitala lås

Digitala lås på containrar gör leveranserna mer flexibla, och minskar springet på arbetsplatserna.

Catena bygger åt Seafrigo

Jobb & Karriär
Han ska driva Addsecures transporter

Sellpy växer och nyanställer

Krönika: Så får ni smartare försörjningskedjor

Sandahls bryter med Schenker i förtid

Jobb & Karriär
Adnavem utökar i Stockholm, Skåne och Småland

Vätgastågen är här

Efter omfattande tester ersätter vätgaståg dieseldrivna lok i Tyskland. "Vätgashistoria har skrivits".

Veckans konkurser

Sista kilometern går på batteri

2

Debatt
Logistikpark till varje pris?

KRÖNIKA: Tre leveransutmaningar i coronatider

Jobb & Karriär
Han får mer ansvar hos Stena

Veckans konkurser

1

Havregiganten beställer el-lastbilar av Einride

Samarbete kring miljövänlig oljesanering

Jobb & Karriär
Han är Forseas nye vd

Jobb & Karriär
Ny vd på Nya Gotlandsflyget

Jobb & Karriär
Toppchef lämnar Scania för Daimler

Jobb & Karriär
Hon blir hög chef på Platzer

Veckans konkurser: dystert rekord

"Min pojkdröm har gått i uppfyllelse"

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.44