23948sdkhjf

Nya hamnen får tågspår

Nu kan Green cargo frakta gods direkt till och från nya Norvik hamn. "En milstolpe", enligt de inblandade.

Under påsken har det industrispår som Stockholms hamnar byggt till Stockholm Norvik hamn kopplats samman med järnvägsnätet och elektrifierats. Det möjliggör direkt järnvägsanslutning till och från hamnen i Green cargos intermodala nätverk för nationella och internationella transporter.

Stockholms hamnar har byggt drygt fyra kilometer industrispår för att koppla samman Stockholm Norvik hamn med järnvägsnätet, en investering motsvarande 800 miljoner kronor.

– Att koppla samman Stockholm Norvik hamn med järnvägsnätet är en viktig förutsättning för hållbara transporter och för att ha en god service till våra kunder, säger Johan Wallén, marknads- och försäljningschef på Stockholms hamnar.

Nu kan kunder boka transporter direkt via Green cargo som erbjuder en intermodal transportlösning enligt tidtabell inom hela Green cargos nätverk.

– Det är en milstolpe att järnvägen nu är klar att trafikeras. Vi ser fram emot att kunna möta marknadens behov av klimatsmarta transportlösningar till och från den nya hamnen, säger Richard Kirchner, marknadsdirektör på Green Cargo.

Industrispåret är 4 400 meter långt plus 360 meter spår på hamnplanen för att kunna lasta och lossa vagnar. En bangård har byggts med två spår på vardera 750 meter där tåg kan sättas samman, plus ett stickspår på 100 meter. Stockholms hamnar äger och ansvarar för driften av järnvägslinjen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078