23948sdkhjf

Norvik-kranarna har kommit hem

Ostkustens största containerkranar är nu på plats i Sveriges nya godshamn.

Två nya super post-panamaxkranar har nu landat på sina platser i Stockholm Norvik hamn där de ska stå i många år. Kranarna är tillverkade i Shanghai i Kina och el- och styrsystemet är tillverkat av ABB i Sverige. Kranarnas kapacitet tillsammans med närheten till de stora farlederna och goda möjligheter till vidaretransport med lastbil, tåg och pråm ger effektiv hantering och service i den nya hamnen.

 – Super post-panamaxkranarna är de största på ostkusten och kan hantera de största containerfartygen som går in i Östersjön, säger Johan Wallén, marknads- och försäljningschef på Stockholm hamnar, i ett pressmeddelande.

 Kranarna mäter 120 meter i höjd i uppfällt läge och lyftkapaciteten är drygt 80 ton. Kranarna kan sträcka sig över en bredd på 22 containrar och kan hantera världens största fartyg utan några höjdbegränsningar. Kranarna fjärrstyrs från hamnens huvudbyggnad, utan förare i kranen, och 80 procent av lyftet sker automatiserat.

 Fartyget Zhen Hua 32 ankom den 18 mars med de färdigbyggda kranarna. Efter ankomst justerades fartyget med ballasttankar till samma höjd som kajen. Därefter vinschades de 2 000 ton tunga kranarna i land på tillfälliga spår. Nu installeras kranarna för att driftsättas när Stockholm Norvik hamn öppnar i maj.

 Containerterminalen kommer att drivas av Hutchison ports, en av världens största containeroperatörer med 52 hamnar i 27 länder.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109