23948sdkhjf

Regeringen svarar på sågning av höghastighetståg

| Av Nella Bergström | Tipsa redaktionen

Riksrevisionen har granskat statens planering för höghastighetsjärnväg och kommit fram till att "planeringsprocessen hittills inte haft en förutsättningslös karaktär". Nu har regeringen svarat.

Riksrevisionen har granskat statens planering av höghastighetsjärnvägar. Granskningen redovisas i rapporten Att tänka efter före – statens planering av höghastighetsjärnvägar.
Riksrevisionen har granskat om planeringen av höghastighetsjärnvägar har genomförts på ett förutsättningslöst sätt i enlighet med riksdagens och regeringens intentioner. Syftet har också varit att undersöka om erfarenheter från tidigare planering av megaprojekt har tagits tillvara, och att ge rekommendationer om den fortsatta processen.

 Riksrevisionens övergripande slutsats i granskningen är att planeringsprocessen hittills inte haft en förutsättningslös karaktär. Riksrevisionen noterar att det i de riktlinjer som riksdagen och regeringen ställt upp för att pröva möjliga investeringar inom infrastrukturområdet förutsätts att det finns en problembeskrivning och en bristanalys kopplad till målen för den statliga transportinfrastrukturen. Genomgående har Riksrevisionen dock funnit att problembeskrivningarna är översiktliga och utan mer ingående analys.

Riksrevisionen noterar att riksdag och regering har framhållit vikten av att samhällsekonomisk effektivitet är ett kriterium vid val av åtgärder i transportsystemet och att det ska ha  påverkan på besluten. Enligt Riksrevisionens bedömning har dock prövningen av höghastighetsjärnvägen i väsentliga delar skett utan nämnvärd påverkan av detta kriterium. Ett exempel på detta är enligt Riksrevisionen att regeringen genom direktiv till Trafikverket har tagit initiativ till att olika delsträckor av höghastighetsjärnvägen ska ingå i den nationella planen utan att det har funnits underlag i form av åtgärdsvalsstudier.

Varken riksdag eller regering har tagit ett beslut om att bygga en komplett höghastighetsbana mellan Stockholm och Göteborg respektive Malmö. Riksrevisionen menar att projektet ändå har ”smugit igång” genom att regeringen beslutat att genomföra Ostlänken, dessutom med restriktionen att projektet ska genomföras inom budgetramen för ordinarie planeringsramar. Här anser Riksrevisionen att en situation uppstår där ett enskilt beslut om en delsträcka i förlängningen kan leda till beslut om en hel höghastighetsjärnväg.

Riksrevisionen har i sin granskning också funnit att kostnaderna kraftigt underskattades. Riksrevisionens bedömning av investeringskostnaden för hela höghastighetsprojektet har stigit från cirka 50 miljarder kronor år 2003 (motsvarande 86 miljarder kronor i 2015 års penningvärde) till i nuläget långt över 200 miljarder kronor.

Riksrevisionen konstaterar att bedömningen av vad den slutliga kostnaden kommer att bli fortfarande är osäker. Enligt Riksrevisionen visar forskning om megaprojekt att det är mycket vanligt att kostnaderna initialt underskattas, och att betydande förseningar och fördyringar ofta uppstår ju längre fram projektet kommit. 

Riksrevisionen rekommenderar att regeringen, innan fortsatta beslut tas om höghastighetsjärnvägen, ger Trafikverket i uppdrag att förutsättningslöst utreda vilka brister som finns i förhållande till de transportpolitiska målen och vilka alternativa lösningar som finns för att åtgärda bristerna på ett samhällsekonomiskt effektivt sätt.

Regeringen har nu svarat på revisionens påpekanden och gör sammantaget en annan bedömning än Riksrevisionen.
Regeringen anser att den planering som genomförts för höghastighetsjärnvägen under flera decennier kan utgöra underlag för det fortsatta arbetet med stambanorna. Regeringen kommer i det fortsatta arbetet med höghastighetsjärnvägen att ställa krav på analys av bland annat kostnader, effektbedömningar, transportpolitisk måluppfyllelse och kostnadseffektivitet.

Höghastighetsjärnvägen skapar möjligheter att möta det ökande tågresandet samt ger möjlighet att transportera mer gods på järnväg och förbättra för regionaltågen i nuvarande tågsystem. Det behövs mer kapacitet eftersom kapaciteten är högt utnyttjad i flera delar av det svenska järnvägssystemet. För att våra klimatmål ska kunna uppfyllas måste mer transporter överföras från väg till järnväg. Det kräver en kombination av åtgärder där utbyggnad av järnvägssystemet är en viktig del.

Höghastighetsjärnvägen fyller också en funktion ur ett samhällsbyggnadsperspektiv. Enligt Sverigeförhandlingen kommer närmare 100 000 bostäder att kunna byggas längs sträckningen. Regeringen anser därmed att granskningsrapporten är slutbehandlad.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (8)
Startsidan just nu

Glad påsk önskar Transportnet!

Redaktionen tar helg, men vi ses på tisdag med ett rykande färskt nyhetsbrev!

Bra år hittills för Gävle hamn

Nytt rekord i lagrat gods och många nya förfrågningar.

Hamnarbeten kan tidigareläggas i Luleå

Leax Faluns medarbetare bemannar åt Orkla

Postnord: Viruset har givit ändrade köpvanor

Även om näthandeln har ökat de senaste veckorna minskar den totala konsumtionen. Dock är det fler som nu vill ha sina varor levererade hem.

Viktig info om kör- och vilotider

Från och med onsdag nästa vecka slutar de tillfälliga reglerna om kör- och vilotider gälla, meddelar Transportstyrelsen. 

Nyhetsbrev

Två nya biogasbilar till DHL

Arkiv

Catena växer i Jönköping

Klassisk färjelinje stängs

Kräftgången för Stena line fortsätter. Nu ser sig rederiet nödsakat att stänga linjen Trelleborg–Sassnitz permanent.

Jula startar drive in-hämtning

Linjen Helsingborg-Helsingör fortsatt öppen

Regeringen vidtar åtgärder för att lätta exportrestriktioner

Den svenska regeringen arbetar på flera olika nivåer för att få den inre marknaden i EU att börja fungera igen och släppa fram livsnödvändig skyddsutrustning.

Castellum köper fastighet

Castellum köper logistikfastighet i Nyhamnen i Malmö, där Aldos åkeri är en av de större hyresgästerna.

Instabox får in färska pengar

Instabox har lockat nya investerare och kan nu bygga ut sina skåp för paketeleveranser.

Nu utvecklas Sörreds logistikpark

1 600 permitteras från GKN Aerospace

Tillfällig åtgärd i väntan på vändning, enligt GKNs vd.

Einride visar ny teknik för fjärrstyrning

Haldexfabriken flyttas under andra kvartalet

Produktionen i Haldex fabrik i Heidelberg, Tyskland, kommer att flyttas och fabriken läggs ned.

Stena line varslar ännu fler

Stena line har stora svårigheter. Häromdagen permitterades 501 personer, nu varslas ytterligare 150 medarbetare.

Wibax växer i Skelleftehamn

Nu stärks lagrings- och logistikkapaciteten i regionen.

Coop växlar upp tågtransporterna med 50 procent

Ny verkstad för Mercedes-lastbilar

Veho bil öppnar fullserviceanläggning i Gävle.

Jobb & Karriär
Han blir vice vd på Sandahlsbolagen

Stor logistiketablering i Norvik

Logistikföretaget Euroglobe startar terminalverksamhet i Stockholm Norvik hamn.

Helikopterbas blir kvar i Kristianstad

Jobb & Karriär
Einride-profil rekryteras till Handels

Aditroaffären nu i hamn

Nyheten som var ett aprilskämt

23 procent fler konkurser i mars

Jobb & Karriär
Hon är ny Castellum-chef

12 logistikjobb försvinner i Tumba

Colliers tror på prispressade hyror

TTB erbjuder nya skivbromsar

170 får sluta på Toyota i Mjölby

Samtrans och Best transport inleder samarbete

Jetpak avstår utdelning till aktieägarna

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkap...

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens...

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Sänd till en kollega

0.126