23948sdkhjf

Hemkörningsföretag gynnas av corona

E-handel och hemleveransföretag blir vinnare när viruset ändrar människors konsumtionsmönster. Airmee spår att vi ser en varaktig förändring.

Hemleveranser har på senare år växt fram på den svenska marknaden i takt med att e-handeln växer och konsumenters krav på snabbt och bekvämlighet ökar. Coronavirusets spridning tycks nu driva på hemleveranserna och e-handelns tillväxt, åtminstone i vissa segment som apoteksvaror, konsumtionsvaror och matvaror.

Läs också: Airmee kommer till Växjö

Till följd av rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och rädsla för virusspridningen väljer allt fler konsumenter att undvika butiker, restauranger och köpcenter och i stället göra sina köp online. 

Coronavirusets spridning i Sverige har därtill medfört en kraftig ökning i e-handelsförsäljningen av särskilt apoteksvaror, konsumtionsvaror och matvaror.

Airmee har, som en stor aktör inom hemleveranser av apoteksvaror i storstäderna, sett rekordvolymer till följd av detta, enligt ett pressmeddelande. Andelen konsumenter som väljer att få sina varor lämnade utanför dörren har samtidigt ökat kraftigt. Som många andra bolag har Airmee vidtagit åtgärder för att minimera risken för spridning av viruset inom organisationen och bland buden.

– Det är särskilt apoteksvaror som ökar men även alla andra segment. Bland vissa e-handlare har vi sett en ökning av hemleveranser på 200-300%. Våra entimmes-leveranser av apoteksvaror har ökat kraftigt och många av dessa leveranser går till folk som är sjuka eller i karantän och behöver läkemedel snabbt och smidigt, säger Julian Lee, vd på Airmee.

– I de fall där vi levererar till personer eller familjer i karantän, har vi jobbat med e-handlarna för att ta bort eventuella krav på signatur så att paketen kan lämnas utanför dörren för att skydda buden från smitta. Vi har även sett en kraftig ökning bland konsumenter som själva väljer att få varan lämnad utanför dörren genom vår spårningssida, säger Julian Lee.

– Jag tror att vi redan nu börjar se ett skifte i konsumentbeteende i Sverige inom handeln och för leveranser till följd av viruset. På liknande sätt som utbrottet av sars-viruset var en vändningspunkt för e-handeln i Kina kommer coronaviruset att förändra marknaden. Många människor som tidigare inte handlat online och som saknat kunskap om olika leveransalternativ kommer att förändra sitt konsumtionsbeteende och sin livsstil, säger Julian Lee.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109