23948sdkhjf

Cemat flyttar in i Hannover

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Logistiken blir en naturlig del av den stora industrimässan.

Vi har varit vana vid att Cemat är en av världens absolut största mässor för logistik och materialhantering. 2018 gick den parallellt med Hannovermässan, och nu blir fusionen slutgiltig, då Cemat i Hannover försvinner och i stället blir en del av Hannovermässan.

– Det betyder att logistik- och materialhanteringsföretagen kommer att koncentreras i hall 2, 3 och 4. Men det kommer också att finnas logistikföretag utspridda över hela mässan, till exempel de som utvecklar logistikmjukvara, som man hittar i hall 14-17. Ett annat exempel är de som är involverade i automation, och de kommer att finnas i avdelningen för tillverkning, eller automation och robot, säger Brock McCormack, Deutche messes talesperson, till Transport och Logistik Idag.

Han tillägger att det bästa sättet att hitta de företag man letar efter, är att använda Hannovermässans hemsida och söka efter sektioner, företag och teknologier. Det nya sättet att inkludera logistiken, i stället för att hålla en parallell mässa för den, reflekterar logistikens centrala roll för företag i dag. Samtidigt blir det inte riktigt samma sak, för den som är van att besöka Cemat.

– Vissa företag kommer inte att vara på plats. Speciellt de som förut fanns på utomhusarenan, exempelvis olika trucktillverkare. Det blir ingen utomhusyta för demonstrationer, utan de företagen är antingen inomhus i montrar, eller så kommer de inte.

I princip ligger nu alltså inriktningen fullt ut på intralogistik.

– Ja, på logistiksidan handlar det mer om logistik som del av produktionsprocessen, hur man kan förbättra arbetsprocesserna på fabriksgolvet, men också i lagerverksamheter. Det blir alltså ett tydligare fokus på intralogistik och inte så mycket på transporter, säger Brock McCormac.

För den som inte är bekant med Hannovermässan kan man säga att det är en av världens största industrimässor, dit arrangörerna räknar med att 5 500 utställande företag från 75 länder kommer att komma, och dit 200 000 besökare från 98 länder kommer. Mässan marknadsför också gärna det faktum att ungefär hälften av besökarna sitter på beslutsfattande positioner och att många affärer faktiskt genomförs under mässan.

Varje år har Hannovermässan ett partnerland. Förra året var det faktiskt Sverige, men i år blir det Indonesien, som kommer att få extra uppmärksamhet. Och det finns all anledning för svenska företag att leta efter affärsmöjligheter i landet.

– Vi planerar att flytta vår huvudstad, från Jakarta på Java till Östra Kalimantan på den Indonesiska halvan av Borneo. Det kommer att kräva stora resurser, och framför allt vill vi utveckla den nya staden med smart energi. Där vet vi att Sverige har kommit långt, säger Indonesiens ambassadör i Stockholm, Bagas Hapsoro.

Inte minst gäller det stadens transporter, där exempelvis elektrifierade bussar är ett prioriterat område, och man söker över lag efter fler transportmodeller för att lösa både gods- och persontransporter. Bagas Hapsoro framhöll också att Indonesien är världens tredje största demokrati, och att landet har stabiliserats under de senaste decennierna.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Regeringen vidtar åtgärder för att lätta exportrestriktioner

Den svenska regeringen arbetar på flera olika nivåer för att få den inre marknaden i EU att börja fungera igen och släppa fram livsnödvändig skyddsutrustning.

Castellum köper fastighet

Castellum köper logistikfastighet i Nyhamnen i Malmö, där Aldos åkeri är en av de större hyresgästerna.

Instabox får in färska pengar

Instabox har lockat nya investerare och kan nu bygga ut sina skåp för paketeleveranser.

Nu utvecklas Sörreds logistikpark

1 600 permitteras från GKN Aerospace

Tillfällig åtgärd i väntan på vändning, enligt GKNs vd.

Einride visar ny teknik för fjärrstyrning

Nyhetsbrev

Haldexfabriken flyttas under andra kvartalet

Produktionen i Haldex fabrik i Heidelberg, Tyskland, kommer att flyttas och fabriken läggs ned.

Arkiv

Stena line varslar ännu fler

Stena line har stora svårigheter. Häromdagen permitterades 501 personer, nu varslas ytterligare 150 medarbetare.

Wibax växer i Skelleftehamn

Nu stärks lagrings- och logistikkapaciteten i regionen.

Coop växlar upp tågtransporterna med 50 procent

Ny verkstad för Mercedes-lastbilar

Veho bil öppnar fullserviceanläggning i Gävle.

Jobb & Karriär
Han blir vice vd på Sandahlsbolagen

Stor logistiketablering i Norvik

Logistikföretaget Euroglobe startar terminalverksamhet i Stockholm Norvik hamn.

Haldex korttidspermitterar

250 anställda i Landskrona kortttidspermitteras till sista april.

Stena roro expanderar

Nu har nio båtar beställts av typen Stena E-flexer ropax, som kan ta både gods och passagerare.

Transportföretagen: ”Bra men otillräckligt”

Trafikplikt för inrikesflyg

Volkswagen transportbilar startar samarbete med Missing people

Helikopterbas blir kvar i Kristianstad

När ångbåten gick med gods

Transportnets redaktör har hittat en föregångare till dagens fraktbolag.

Kappahl klarar inte hyran

Fastighetsbolaget Västsvensk logistik, som äger Kappahls huvudkontor, har bara fått halva hyran från Kappahl i april.

Jula-medarbetare förstärker centrallagret

Medarbetare inom Jula hotell och konferens erbjuds arbete på Julas centrallager, där det finns mycket att göra.

Skanska får miljarduppdrag

Trafikverket och Skanska har tecknat avtal om dubbelspår på Västkustbanan.

Jobb & Karriär
Einride-profil rekryteras till Handels

Aditroaffären nu i hamn

Nyheten som var ett aprilskämt

23 procent fler konkurser i mars

Jobb & Karriär
Hon är ny Castellum-chef

12 logistikjobb försvinner i Tumba

Colliers tror på prispressade hyror

TTB erbjuder nya skivbromsar

170 får sluta på Toyota i Mjölby

Samtrans och Best transport inleder samarbete

Jetpak avstår utdelning till aktieägarna

Åsele-transportör (och sex andra) i konkurs

Så ska corona-avfall transporteras

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkap...

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens...

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Sänd till en kollega

0.141