23948sdkhjf

Cemat flyttar in i Hannover

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Logistiken blir en naturlig del av den stora industrimässan.

Vi har varit vana vid att Cemat är en av världens absolut största mässor för logistik och materialhantering. 2018 gick den parallellt med Hannovermässan, och nu blir fusionen slutgiltig, då Cemat i Hannover försvinner och i stället blir en del av Hannovermässan.

– Det betyder att logistik- och materialhanteringsföretagen kommer att koncentreras i hall 2, 3 och 4. Men det kommer också att finnas logistikföretag utspridda över hela mässan, till exempel de som utvecklar logistikmjukvara, som man hittar i hall 14-17. Ett annat exempel är de som är involverade i automation, och de kommer att finnas i avdelningen för tillverkning, eller automation och robot, säger Brock McCormack, Deutche messes talesperson, till Transport och Logistik Idag.

Han tillägger att det bästa sättet att hitta de företag man letar efter, är att använda Hannovermässans hemsida och söka efter sektioner, företag och teknologier. Det nya sättet att inkludera logistiken, i stället för att hålla en parallell mässa för den, reflekterar logistikens centrala roll för företag i dag. Samtidigt blir det inte riktigt samma sak, för den som är van att besöka Cemat.

– Vissa företag kommer inte att vara på plats. Speciellt de som förut fanns på utomhusarenan, exempelvis olika trucktillverkare. Det blir ingen utomhusyta för demonstrationer, utan de företagen är antingen inomhus i montrar, eller så kommer de inte.

I princip ligger nu alltså inriktningen fullt ut på intralogistik.

– Ja, på logistiksidan handlar det mer om logistik som del av produktionsprocessen, hur man kan förbättra arbetsprocesserna på fabriksgolvet, men också i lagerverksamheter. Det blir alltså ett tydligare fokus på intralogistik och inte så mycket på transporter, säger Brock McCormac.

För den som inte är bekant med Hannovermässan kan man säga att det är en av världens största industrimässor, dit arrangörerna räknar med att 5 500 utställande företag från 75 länder kommer att komma, och dit 200 000 besökare från 98 länder kommer. Mässan marknadsför också gärna det faktum att ungefär hälften av besökarna sitter på beslutsfattande positioner och att många affärer faktiskt genomförs under mässan.

Varje år har Hannovermässan ett partnerland. Förra året var det faktiskt Sverige, men i år blir det Indonesien, som kommer att få extra uppmärksamhet. Och det finns all anledning för svenska företag att leta efter affärsmöjligheter i landet.

– Vi planerar att flytta vår huvudstad, från Jakarta på Java till Östra Kalimantan på den Indonesiska halvan av Borneo. Det kommer att kräva stora resurser, och framför allt vill vi utveckla den nya staden med smart energi. Där vet vi att Sverige har kommit långt, säger Indonesiens ambassadör i Stockholm, Bagas Hapsoro.

Inte minst gäller det stadens transporter, där exempelvis elektrifierade bussar är ett prioriterat område, och man söker över lag efter fler transportmodeller för att lösa både gods- och persontransporter. Bagas Hapsoro framhöll också att Indonesien är världens tredje största demokrati, och att landet har stabiliserats under de senaste decennierna.

Håll dig uppdaterad med Transportnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tallink köper ropax-fartyg

Forskning och samarbete ska ge renare transporter

Instabox växer snabbt

Nytt lagersystem hos Didrikson

Kryddjätten har fått smak för Kungsbacka

Bunkringsstation för flytande gas invigd

Nya sjömacken för gas ger möjlighet till supersnabb bunkring.

Nyhetsbrev

DSV bygger Europas största logistikcenter

Arkiv

SLPs fastighet blir bussgarage

Nytt lager för Boxflow

Stena line: Superfärjorna är på gång

Derome köper Svensk bygglogistik

Catella bygger åt Postnord

Radarsensorer minskar olyckor mellan lastbilar och cyklister

Corem hyr ut i Jordbro

Jobb & Karriär
Märsta förenade får ny vd

Aditro växer i Vaggeryd

Veckans konkurser

Unikt samarbete kring koldioxidlagring

Jobb & Karriär
Avskedsintervju med Mats Grundius

Schenker-vdn sammanfattar sina 39 år i bolaget och håller dörren öppen för kommande uppdrag.

Jobb & Karriär
Dachser får ny ekonomichef

Jobb & Karriär
EXTRA! Nu är det klart- han blir ny Schenker-vd

Trelleborgs hamn bygger solcellspark

Biltema väljer DB Schenker - och kanske vet vi nu vem som blir ny vd

Efter noggrann analys står det klart att DB Schenker blir Biltemas globala transportpartner – och det ryktas om vem som tar över vd-stolen i Schenker.

Ny tullstation invigd

Kraftig lastbilsbrand i Göteborg

TWS logistics köper Riksdistribution

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Arktisk gäst till Helsingborgs hamn

Kvinna hittades inne i sopbil

Jobb & Karriär
Tempconbolag får ny chef

Veckans konkurser

Corem växer i Jordbro

Postnord ska frakta heminredning i hela Norden

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Gordon delivery sticker ut hakan – ska bli störst i Europa

Logistikfastighet byggs i Borås

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.141