23948sdkhjf

Göteborgs hamn kan få stödmiljoner från EU

| Av Nella Bergström | Tipsa redaktionen

Sveriges regering har skickat in ansökan till EU om stöd till 15 stora infrastrukturprojekt. Ett av dem är Skandiaporten i Göteborg.

Trafikverket har samordnat ansökningsprocessen och totalsumman för stödbeloppen uppgår till drygt 1,7 miljarder kronor. Syftet är att få ett väl fungerande transportnätverk i Europa. Insatser inom TEN-T, Transeuropeiska nätverket för transporter, kan delfinansieras via Fonden för ett sammanlänkat Europa.

Läs också: Fartyg med coronasmitta anlöpte Göteborg

– Det här är en stor möjlighet för projekt Skandiaporten. Några skäl till det är att Göteborgs hamn sedan tidigare är en av fem svenska Core-hamnar, som har särskild prioriterad ställning inom EU:s transportflöde. Göteborg har Sveriges enda hamn med direkttrafik till Fjärran Östern, och är dessutom EU:s nordligaste hamn för just direktanlöp med containerfartyg, förklarar Patrik Benrick, Sjöfartsverkets projektledare.

Bidrag ges till investeringsprojekt som till exempel bygger bort "flaskhalsar" inom infrastrukturen. Bland övriga medsökanden, som på olika sätt söker stöd för till exempel planering, projektering eller genomförande är Nya Slussen i Stockholm, Trelleborgs hamn, Västlänken i Göteborg och Norrbotniabanan Skellefteå-Luleå.

Bidragen kan ges i form av en tvåstegsraket: När det gäller kostnader för utredning kan EU skjuta till upp till hälften av kostnaden. När det gäller stöd för byggkostnader kan EU skjuta till upp till 30 procent av kostnaden.

I Skandiaporten, som är ett samverkansprojekt mellan Göteborgs hamn, Trafikverket och Sjöfartsverket, har parterna i EU-ansökan beräknat kostnaderna för utredningar av farledsfördjupning samt kajförstärkning av Skandiahamnen, till cirka 50 miljoner kronor. EU-stödet för utredningsinsatser, som planeras till 2021-2022, kan som mest uppgå till 25 miljoner kronor.

Läs också: Platzer i nytt samarbete med göteborgsaktörer

EU-stöden bygger på att projektet redan är finansierat fullt ut från början. Men när stödmiljonerna skjuts till möjliggör det för aktörerna att satsa stödet på andra viktiga delmål.

– Nu ser vi fram emot besked från EU före sommaren. Därefter kommer vi gemensamt att förbereda ansökan för genomförandeskedet. Det är där de riktigt stora beloppen ligger i potten, säger Patrik Benrick.

Enligt nuvarande planering kommer byggstart av kajförstärkningsåtgärderna att påbörjas under 2022 och farledsåtgärderna under 2024. Gemensamt färdigställande med ett fördjupat kajläge planeras till 2026.

– Det är inspirerande och glädjande att Skandiaportenär ett av utvalda projekt. Faller ansökningen väl ut hos EU, ökar chanserna rejält för bidrag i nästa fas som utgörs av byggfasen, summerar Jan Andersson, projektledare i Göteborgs hamn.

 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Han ska driva Addsecures transporter

Sellpy växer och nyanställer

Krönika: Så får ni smartare försörjningskedjor

Sandahls bryter med Schenker i förtid

Jobb & Karriär
Adnavem utökar i Stockholm, Skåne och Småland

Vätgastågen är här

Efter omfattande tester ersätter vätgaståg dieseldrivna lok i Tyskland. "Vätgashistoria har skrivits".

Nyhetsbrev

Veckans konkurser

Arkiv

Sista kilometern går på batteri

Debatt
Logistikpark till varje pris?

APM växer när Europas hamnar tappar

Gävle – Sundsvall på under en timme

Trafikverket har utrett i vilken ordning järnvägen mellan Gävle och Kramfors bör byggas ut.

Möbeljätten satsar på eget lager

Rederi varslar 450 ombordanställda

Jobb & Karriär
Hon får chefstjänst hos Logistic contractor

Logicenters utökar i Norge

Logicenters satsar vidare i norska Vestby genom nytt strategiskt markköp.

Polfärskt flyttar in hos SLP

Prestigeorder till Scania

Levererar 75 batterilastbilar till norska Asko.

KRÖNIKA: Tre leveransutmaningar i coronatider

Jobb & Karriär
Han får mer ansvar hos Stena

Energidryck tar järnvägen till kunderna

Lastbilschaufför stoppade bildåre - hyllas av polisen

Veckans konkurser

Inlandsbanan fjärrbevakar tågen

Studentflak stoppas i år

Tillfälligt förbud mot studenter på lastbilsflak.

1

Havregiganten beställer el-lastbilar av Einride

Samarbete kring miljövänlig oljesanering

Jobb & Karriär
Han är Forseas nye vd

Jobb & Karriär
Ny vd på Nya Gotlandsflyget

Jobb & Karriär
Toppchef lämnar Scania för Daimler

Jobb & Karriär
Hon blir hög chef på Platzer

Veckans konkurser: dystert rekord

"Min pojkdröm har gått i uppfyllelse"

Jobb & Karriär
Erfaren Boozt-profil blir mässrådgivare

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

Årets logistiklösning prisas i november

Göteborgs truckservice i ekonomiskt trångmål

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.11