23948sdkhjf

Göteborgs hamn kan få stödmiljoner från EU

| Av Nella Bergström | Tipsa redaktionen

Sveriges regering har skickat in ansökan till EU om stöd till 15 stora infrastrukturprojekt. Ett av dem är Skandiaporten i Göteborg.

Trafikverket har samordnat ansökningsprocessen och totalsumman för stödbeloppen uppgår till drygt 1,7 miljarder kronor. Syftet är att få ett väl fungerande transportnätverk i Europa. Insatser inom TEN-T, Transeuropeiska nätverket för transporter, kan delfinansieras via Fonden för ett sammanlänkat Europa.

Läs också: Toppmodern omlastningscentral byggs i Göteborgs hamn

– Det här är en stor möjlighet för projekt Skandiaporten. Några skäl till det är att Göteborgs hamn sedan tidigare är en av fem svenska Core-hamnar, som har särskild prioriterad ställning inom EU:s transportflöde. Göteborg har Sveriges enda hamn med direkttrafik till Fjärran Östern, och är dessutom EU:s nordligaste hamn för just direktanlöp med containerfartyg, förklarar Patrik Benrick, Sjöfartsverkets projektledare.

Bidrag ges till investeringsprojekt som till exempel bygger bort "flaskhalsar" inom infrastrukturen. Bland övriga medsökanden, som på olika sätt söker stöd för till exempel planering, projektering eller genomförande är Nya Slussen i Stockholm, Trelleborgs hamn, Västlänken i Göteborg och Norrbotniabanan Skellefteå-Luleå.

Bidragen kan ges i form av en tvåstegsraket: När det gäller kostnader för utredning kan EU skjuta till upp till hälften av kostnaden. När det gäller stöd för byggkostnader kan EU skjuta till upp till 30 procent av kostnaden.

I Skandiaporten, som är ett samverkansprojekt mellan Göteborgs hamn, Trafikverket och Sjöfartsverket, har parterna i EU-ansökan beräknat kostnaderna för utredningar av farledsfördjupning samt kajförstärkning av Skandiahamnen, till cirka 50 miljoner kronor. EU-stödet för utredningsinsatser, som planeras till 2021-2022, kan som mest uppgå till 25 miljoner kronor.

Läs också: Unikt samarbete kring koldioxidlagring

EU-stöden bygger på att projektet redan är finansierat fullt ut från början. Men när stödmiljonerna skjuts till möjliggör det för aktörerna att satsa stödet på andra viktiga delmål.

– Nu ser vi fram emot besked från EU före sommaren. Därefter kommer vi gemensamt att förbereda ansökan för genomförandeskedet. Det är där de riktigt stora beloppen ligger i potten, säger Patrik Benrick.

Enligt nuvarande planering kommer byggstart av kajförstärkningsåtgärderna att påbörjas under 2022 och farledsåtgärderna under 2024. Gemensamt färdigställande med ett fördjupat kajläge planeras till 2026.

– Det är inspirerande och glädjande att Skandiaportenär ett av utvalda projekt. Faller ansökningen väl ut hos EU, ökar chanserna rejält för bidrag i nästa fas som utgörs av byggfasen, summerar Jan Andersson, projektledare i Göteborgs hamn.

 

Håll dig uppdaterad med Transportnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Semester på Transportnet!

Nya spår för Dalarnas godståg

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Nu får lastbilarna rundare nosar

Best ska bli bäst i Norden

Färre arbetsplatsolyckor i år (men det borde vara noll)

Nyhetsbrev

Postnord ska ta hand om Amazons frakter

Inga problem att hålla leveranstiderna, tror e-handelschefen.

Arkiv

Odd Molly uppför ny logistikbyggnad

En 2 500 kvadratmeter stor byggnad i Kristianstad står klar nästa vår.

Dödsolycka på Sandahls terminal

Bluff-sms skickas med DHL som avsändare

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

DSV flyttar in hos Logistic contractor

Stort tapp för Tallink-gruppen

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Göteborg blir viktig anhalt i feederslinga

Jobb & Karriär
Wästbygg rekryterar utvecklingschef

Stena startar ny fraktlinje i Östersjön

Fartygen lägger till i Karlskrona varje torsdag.

Körde med 3,13 promille - döms till fängelse

SMHI anmäls till Konkurrensverket

Jobb & Karriär
Ny statssekreterare hos Tomas Eneroth

Nya isbrytare behövs - men de kostar 1,5 miljard styck

Veckans konkurser

Daf levererar 44 sopbilar till Belgrad

Scanias ägare kör i motvind

Den tyska lastbilskoncernen Traton, som äger Scania och MAN, rapporterar rejält minskad orderingång i andra kvartalet.

Norrvidinge köper OP Entreprenad

Åkare misshandlad av Hells angels-medlem

Frode Laursen: "Vi vill köpa svenska åkerier"

Legendarisk bilskrotare död

Trädgårdsföretag kör el-lastbil

Veckans konkurser

Postnord: Allt fler ombudsleveranser

Gävle hamn bygger papperslager

Sundfrakt vinner OK-avtal

Jobb & Karriär
Postnord får ny finanschef

Veckans konkurser

Jinert tar över Norrvidinges tunga transporter

Se alla Företagens egna nyheter

"Hjälp på väg" - En extra trygghet för yrkeschaufförer

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrail...

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Sänd till en kollega

0.109