23948sdkhjf

Regeringen måste tänka om kring YKB

| Av Tina Thorsell och Caj Luoma | Tipsa redaktionen

När yrkeskompetensbevisen nu ses över måste ADR-utbildningen kunna tillgodoräknas. Annars riskeras svenska företags konkurrenskraft, skriver Tina Thorsell och Caj Luoma på Transportföretagen.

Konkurrensen på de svenska vägarna är stenhård. Så ser svenska åkeriers vardag och verklighet ut och Transportstyrelsens tillståndsmätning för 2019 visar att andelen utländska lastbilar på svenska vägar har ökat. Men trots den stenhårda konkurrensen överväger regeringen att skapa sämre villkor för svenska åkeriföretag i jämförelse med till exempel Finland, Danmark och Tyskland, med en ny lagstiftning om yrkeskompetensbevis.

Innehav av yrkeskompetensbevis, YKB är en förutsättning för att yrkesmässigt kunna ägna sig åt transporter av såväl gods som personer. När regelverket förknippat med yrkeskompetensbevis nu är föremål för revision, överväger regeringen att inte utnyttja rätten att medge svenska transportföretag möjligheten att tillgodoräkna sig utbildning enligt annan lagstiftning – där ADR-utbildningen är den mest centrala i dagsläget men där andra utbildningar kan tillkomma i framtiden.

En godkänd ADR-utbildning ger behörighet att köra farligt gods. Givetvis ska förare fortsatt utbildas inom ADR och kraven ska vara höga. Men vi värnar också om ett regelverk som skapar konkurrens på lika villkor. Vi menar att den principen är åsidosatt vid revisionen av regelverket förknippat med yrkeskompetensbevis då den svenska regeringen, i motsats till sina regeringskollegor i Finland, Danmark och Tyskland, överväger ett alternativ där ingen ADR-utbildning får tillgodoräknas alls. I praktiken innebär det att svenska transportföretag får betydligt sämre möjligheter att konkurrera.

Det finns cirka 150 000 yrkesförare i Sverige. Av dessa har cirka 70 000 förare behov av en ADR-utbildning. Förare som vill behålla sitt ADR-intyg måste genomgå en repetitionsutbildning inom fem år. Beroende på vilken typ av gods det är frågan om är dessa utbildningar tre till fem dagar långa. Varje sådan utbildningsdag som svenska företag skulle medges möjlighet att tillgodoräkna sig inom ramen för regelverket kopplat till yrkeskompetensbevis motsvarar en kostnad på cirka 280 miljoner kronor för svensk transportnäring.

Vi baserar det på att varje utbildningsdag som får tillgodoräknas motsvarar 70 000 utbildningsdagar och att kostnaden för en utbildningsdag är 2 000 kronor. Lägger vi till ett produktionsbortfall på (lågt räknat) 2 000 kronor per utbildningsdag når vi en kostnad på 280 miljoner kronor. Skulle regeringen medge tillgodoräknandet av två dagar skulle svensk transportnäring undvika kostnader på mer än en halv miljard kronor – en kostnad som återkommer vart femte år.

I våra grannländer Finland och Danmark liksom i Tyskland – svensk transportnärings närmaste konkurrenter – talar mycket för ett regelverk där företagen i stället får tillgodoräkna sig utbildningsdagar på sättet som beskrivits ovan. Det gör att svenska åkerier får betydligt sämre möjlighet att konkurrera.

Samtidigt som vi vill se mera hållbara vägtransporter, är det viktigt att svenska åkeriföretag har samma förutsättningar som sina konkurrenter. Och med Transportstyrelsens färska tillståndsmätning som mäter en ökning av utländska lastbilar på de svenska vägarna i minnet, är det nu extra viktigt att svenska åkerier inte lastas med flera avgifter och regler.

Vi anser därför att regeringen bör omvärdera på vilket sätt den nya lagstiftningen förknippad med yrkeskompetensbevis ska formuleras. Vi menar att regeringen ska bidra till att stärka – inte begränsa – svenska transportföretags konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bockasjö hyr ut till Samsung

Jobb & Karriär
Logistikchef på Arla ger sig av

Jobb & Karriär
Ny vd på Bohusfrakt

Westan får stororder av Sveaskog

Ska sköta Sveaskogs virkestransporter i tre år. "En av de större affärerna i vår drygt tioåriga historia".

Akut kris för Green cargo

Bolaget behöver snarast kapitaltillskott, som kan vara så stort som 2,2 miljarder.

Jobb & Karriär
Han blir försäljningschef på Scania

Nyhetsbrev

Green cargo kör åt Holmen

När Holmen behöver extra godstransporter ställer Green cargo om.

Arkiv
Plus

Så ser DSV:s samarbete med Clas Ohlson ut

Clas Ohlson och DSV har ingått ett treårigt samarbete kring klimatsmarta transporter mellan lagret i Insjön och butikerna i Norge. Transportnet ställde några frågor till divisionschef Christian Gerdtsson.

Viking lines nya flaggskepp kan ta mer gods

Betydligt mer godskapacitet och eget spa för chaufförer på nya vikingbåten.

YIT bygger stort logistikcenter i Vasa

Postnord blir fossilfria i delar av Stockholm

Ikano hyr ut till Mathem

Tempcon group köper Fiskhamnens åkeri

Logicenters vinner förstapris

Ystad hamn ska bli djupare

CR Cargo byter namn

Öresundsregionens nya hamnterminal skjuts upp

Situation för terminalen är alltför osäker i och med viruset.

Nya rekord för e-handeln

78 procent av svenskarna handlade på nätet i april, vilket är högre än någonsin.

SLP växer i Småland

Instängda ålar räddades i hamnen

Inzile anställer ett helt arbetslag

Startar egen forsknings- och utvecklingsavdelning.

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Ny regel ska lindra krisen för transportsektorn

Scania räknar med att tvingas avskeda många

I och med den minskade efterfrågan har företaget upp till 5 000 för många anställda globalt, varav 1 000 i Sverige.

Jobb & Karriär
Hon ska styra Sturup

Veckans konkurser

Vilotiderna återgår till de normala

Polisen: Många inbrott i lastbilar

Jobb & Karriär
Han ska driva Addsecures transporter

Krönika: Så får ni smartare försörjningskedjor

Veckans konkurser

2

Debatt
Logistikpark till varje pris?

KRÖNIKA: Tre leveransutmaningar i coronatider

Jobb & Karriär
Han får mer ansvar hos Stena

Veckans konkurser

1

Havregiganten beställer el-lastbilar av Einride

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.14