23948sdkhjf

Transportföretagen satsar inför 2020

Att väcka intresse för motorbranschen är Transportföretagens fokus för 2020. Och det startar på Automässan i januari.

Transportföretagen har bjudit in 1 500 elever från ett 50-tal skolor i hela Sverige till Automässan i januari, för att ge dem en introduktion till motorbranschen. Det berättar Caj Luoma, chef inom kompetensförsörjning på Transportföretagen.

– Hela branschen är ju i princip närvarande på Automässan, så vi tror att det skickar många positiva signaler till de här eleverna, säger han.

På Automässan kommer man också att släppa rapporten Tempen på motorbranschen, som undersöker rekryteringsbehovet i branschen för närmaste treårsperioden och ger svar på hur behoven ser ut, vilka yrkesroller det handlar om och var i landet behoven finns.

Under 2020 kommer man också att delta som projektägare i Yrkes-SM, ett jätteevenemang som hålls i Helsingborg i april.

– Det är en verklig manifestation för yrkesutbildning och det finns väldigt mycket energi i evenemanget, på ett helt annat sätt än hos en vanlig mässa.

Motorbranschcollage var ett annat projekt som väckte mycket uppmärksamhet under det gångna året, med 18 certifierade skolor och med ytterligare 33 skolor inne i systemet för att bli certifierade. Det är ett arbete som kommer att fortgå under året.

– Vi är glada och stolta över det. Vi har 18 skolor i dag och om vi pratas vid om ett år är det mycket sannolikt att vi nästan har dubblat den siffran till runt 30, säger Caj Luoma.

Under året kommer man också att fortsätta arbeta med regionala samverkansstrategier, politikerträffar och skolbesök. Dessutom kommer man fortsätta utveckla och uppdatera sin ungdomssatsning Vi kör! med fler filmer och digitala kampanjer.

– Så här långt är vi nöjda med kampanjen, som är en plattform för kommunikation med en ung målgrupp som står inför sina yrkesval, avslutar Caj Luoma.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11