23948sdkhjf

Einrides självkörande lastbilar: ”30-40 nästkommande år"

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

De självkörande elektriska lastbilarna riktas mot dagligvaruhandeln: ”Ett naturligt fokusområde”, säger Einrides vd Robert Falck i en stor intervju.

FAKTA

Några av Einrides samarbeten:

  • Lidl Sverige.
  • Coca-Cola European Partners.
  • DB Schenker.
  • Helsingborgs hamn.
  • Michelin.
  • Svenska Retursystem.

Alla som läser Transportnet regelbundet känner till Einride, det göteborgska start up-bolaget, som var tidigt ute med sin eldrivna, autonoma lastbil. Vi har träffat vd:n Robert Falck för en intervju.

Läs också: Fortsatt tillväxt för Tip Trailer

Bland alla multinationella jättar, hur kommer det sig att det blev ett litet start up-företag från Göteborg som blev först med elektriskt självkörande lastbilar?

– Först och främst handlar det förstås om kompetent affärsutveckling och teknikutveckling. Sedan tror jag att det handlar om att det här är en bransch med stora företag som tjänar mycket pengar. Att ställa om till nya system kommer att kosta mycket och därför har de starka incitamenten inte funnits. På samma sätt hade tekniken för elektriskt existerat länge på personbilssidan men innan konkurrens i form av Tesla kom in i bilden hände inte så mycket, säger Robert Falck, vd för Einride till Transportnet.

Och intresset för Einride är stort inom logistiken – hur hett bevakade är ni?

– Vi har 4-5 representanter från andra företag som står utanför stängslet och tittar in nästan på nästan daglig basis, så intresset är väldigt stort.

Under förra veckan stod det klart att Einride i ett nytt samarbete förser Coca-Cola Sverige med självkörande transporter mellan läskjättens och Axfoods lager i Jordbro. Samtidigt blir, som Fri Köpenskap avslöjade i våras, Lidl Sverige först i världen med självkörande transporter från lager till livsmedelsbutik.

Och det är enligt Robert Falck ingen tillfällighet att mycket händer i just dagligvaruhandeln. Särskilt eftersom lastbilarna är helt elektriska.

– Retail i stort och dagligvaruhandeln i synnerhet är de områden där vår största potential finns. Det är de som har störst möjlighet att ta aktivt ansvar samtidigt som deras slutkonsumenter blir mer miljömedvetna och ställer högre krav. Om hela retailbranschen skulle ställa om till el så kan vi minska klimatbelastningen lika mycket som flyget släpper ut.

Så största fokusområde är alltså dagligvaruhandeln?

– Ja, retail och dagligvaruhandel har störst potential för elektrifiering och kan göra stor skillnad.

Totalt rör det sig om ett 15-tal samarbetspartners varav många fortfarande är hemliga. Dessutom är flera nya samarbetspartners på gång.

Läs också: Bring bygger ut sin paketutlämning

– Vi har en dialog med många som har intresse och vi vill förstås hjälpa så många som möjligt att ställa om till hållbara transportsystem, konstaterar Robert Falck.

Tillväxttakten är snabb och expansionsplanerna stora. Ambitionen är att addera 30-40 nya fordon under nästkommande år.

– Det finns ett enormt intresse från våra kunder att skapa ett komplett hållbart transportsystem. Det är realistiskt att tro att vi 2035 till största del ställt om till hållbara transportsystem med majoriteten av transporterna elektrifierat och resten på biobränsle, konstaterar Robert Falck.

Särskilt intressant blir självkörande transporter för företag som förlägger många leveranser nattetid. Dels är vägarna mindre belastade och dels är arbetskraften dyrare. En stor fördel, menar Einride, är också att deras elektrifierade transporter är tystare.

Ett exempel på en leverantör som kör mycket nattetid är Lidl Sverige.

Hur ser ert samarbete med Lidl ut?

Vi har en god dialog med Lidl Sverige. De var vår allra första kund och i dag en av våra viktigaste affärspartners. Vi vill hjälpa dem nå sitt mål om fossilfria transporter 2025. Lidl Sverige har mod och vilja att driva på och våga tänka nytt.  

Einrides autonoma lastbilar är självkörande men kan kontrolleras av en operatör via 4G plus och så småningom 5G. Om lastbilen behöver hjälp skickas en signal till operatören.

Läs också: Populära sopbilen blir eldriven

– Vi ser det inte som att vi konkurrerar ut chaufförer utan snarare att de övergår från chaufförer till operatörer. De sitter på distans och bevakar systemet från vad man skulle kunna kalla ett flygtornsperspektiv, konstaterar Robert Falck.

De autonoma transporterna ses också som en möjlighet att underlätta den stora arbetsbrist som finns när det gäller yrkeschaufförer. 

Här visas Einrides självkörande lastbil.

I dagsläget fokuserar Einride främst på Sverige och USA men ambitionen är att växa på flera andra marknader.

– Vi vill vara med och ställa om hela transportsektorn vilket är en stor uppgift så vi kommer att ha mycket att göra på dessa marknader. Därefter är Norden nästa steg och sedan tror jag att vi riktar blickarna mot Asien snarare än att växa vidare på den europeiska marknaden, konstaterar Robert Falck.

Ni har kört ett tag med Schenker i Jönköping. Vad har ni lärt er och har ni ändrat ert upplägg på något sätt?

– Vi har lärt oss att det fungerar att transportera gods autonomt. Det är fullt möjligt att lösa en uppgift på det här sättet och den som säger att det inte är en möjlig väg framåt har fel. Sedan har vi förstås lärt oss väldigt mycket praktiskt. Till exempel hur nätet ska designas på bästa sätt och hur man ska interagera med fordonet.

Hur har samarbetet fungerat med myndigheterna. Har de börjat lära sig autonoma transporter?

– Jag är väldigt imponerad hur de tagit sig an uppgiften och utmaningarna kopplat till det. Det har varit en fantastisk dialog.

Behöver ni skala upp produktionen?

– Det finns en jättestor marknad för det här och mängder av transportfordon i Sverige. Vår ambition är att ställa om transportsektorn på riktigt. Vi har visat att det går och att det går att göra till ett bra pris. Sedan har vi så klart mycket att ta oss an.

Ni har ju nyligen börjat samarbeta med Coca-Cola i Sverige samtidigt som ni också finns på den amerikanska marknaden. Vad finns det för potential med Coca-Cola globalt?

– Samarbetet med Coca-Cola European Partners är ett otroligt steg framåt. Det är en stor aktör som tar klimatomställningen på allvar. Så potentialen finns men det är inget jag kan gå in på, säger Robert Falck och tillägger:

– Vi har förbjudit Pepsi på kontoret!

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Fortsatt tillväxt för Tip Trailer

Aditro fyller logistikcentret i Arlanda

Bring bygger ut sin paketutlämning

Satsar på e-handeln och tar ett jättesteg mot full täckning av Norden.

Mathem bygger nytt lager – 32 000 kvadratmeter

Drygt 1 000 personer kommer kunna arbeta i eller i anslutning till lagret.

Populära sopbilen blir eldriven

På väg mot farledsfördjupning i Göteborg

Nyhetsbrev

Volvo visar upp ellastbilar i USA

Börjar snart rulla hos samarbetspartner i Kalifornien.

Arkiv

Jobb & Karriär
Svenska Ingram får ny managing director

Ansluter från Atea i april.

Scanias ellastbilar i trafik

För bara några veckor sedan presenterade Scania sin satsning på vätgasdrift. Nu kommer nyheten att man även tar elbilar i drift.

Derome samordnar byggtransporter

Stark trend på transportutbildningarna

Fler sökande och fler tjejer när Tya sammanställer årets gymnasieutbildningar.

Fortsatt förlust för Green cargo

Jobb & Karriär
Malin Schäfer lämnar Knapp

Här är hennes nya toppuppdrag.

De bygger Nordens största solcellsanläggning på ett tak

”Trots att skatten på solenergi idag bestraffar stora solcellsanläggningar så kan vi inte skjuta stora och viktiga klimatinvesteringar på framtiden.”

Jobb & Karriär
Kliver av som vd för Märsta förenade

Lämnar över efter åtta års utveckling.

Stororder av elektrifierad lastbil

Krönika: Logistiken i det nya decenniet

Best Transports vd Niklas Knight har listat vilka trender som tog fart under det förra decenniet och spår vad som kommer att prägla transport- och logistikbranschen under det kommande årtiondet.

Nu kontrolleras arbetsmiljön i e-handeln

Arbetsmiljöverket går vidare efter höstens inspektioner.

UPS beställer 10 000 eldrivna budbilar

Godstrafiken ökade över bron

Jobb & Karriär
Widrikssons bygger upp Göteborgsteamet

Rekryterar ny affärschef med lokalt kundansvar.

Gardenstore flyttar lagret från Stockholm

Toyota satsar på biogas i Mjölbyfabriken

Både produktion och transporter har ställts om till gas. 

Enkel lösning ger bättre bygglogistik

Peab och Derome vill minska tidsödande resor efter småsaker.

SLP satsar stort i Jönköping

Prime penguin når Storbritannien

DSV i jätteavtal om jättetransporter

Inlandståg etablerar sig i Storuman

Det rullar på för Trelleborgs hamn

SLP bygger nytt i Helsingborg

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Transportföretagen satsar inför 2020

Se alla Företagens egna nyheter

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

God jul och Gott Nytt År från oss alla på BSV Krantilbehör!

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Sänd till en kollega

0.127