23948sdkhjf

Lyckad digitalisering i Göteborgs energihamn

Utvecklade ett helt eget datasystem för underhåll och utveckling.

Göteborgs hamns energihamn hanterar mer än 20 miljoner ton energiprodukter vid 24 kajlägen, fördelat på 2 500 fartyg varje år. Det är därigenom Sveriges största allmänna energihamn. De stora flödena gör att man har stora vinster att hämta i digitalisering.  

– Vi opererar i en högintensiv miljö där säkerheten har högsta prioritet, samtidigt som vi måste hantera stora volym- och trafikflöden på kort tid. Med smart automatisering och digitaliserade processer märker vi att den ekvationen blir enklare att få ihop, säger Dan-Erik Andersson, operativ chef på Göteborgs hamns energihamn, i ett pressmeddelande. 

Den senaste digitala lösningen har hamnen utvecklat själva. Det är datasystemet Permesso, som nyligen lanserades, och som bland annat ger möjligheter att utfärda arbetstillstånd och samordna planerade och pågående underhålls- och utvecklingsarbeten i hamnen. 

Varje dag pågår ett 70-tal arbeten i energihamnen, och Permesso ger möjlighet till en översiktlig överblick över dem, samtidigt som det förenklar administratoinen. Detta är inte minst viktigt då det är många entreprenörer inblandade i arbetena. 

Läs också: Ny godstågpendel Oslo-Göteborg

Entreprenörerna kan förbereda sina arbetstillstånd via nätet, istället för att bege sig till energihamnens kontor. Och hamnens personal kan hantera ansökningar direkt i datorn. 

– Tidigare kunde det ta en halv arbetsdag att samla underskrifter – nu går det på ett par minuter. Det är en jättevinst för kunder, entreprenörer och inte minst för oss själva, säger Emily Andersson, it-projektledare på Göteborgs hamn. 

På en digital karta ges nu en smidig grafisk bild av var alla arbeten pågår, med möjligheten att se var det kan uppstå hinder och risker för verksamheten. Om något skulle hända kan personalen som larmar skicka koordinater direkt till räddningstjänsten, så att de snabbt kan komma till rätt plats.  

Permesso är inte det enda digitaliseringsprojektet som genomförts i energihamnen. Man har också installerat en automatisering i rörledningssystemet och automatiska nykterhetsbommar, samt utvecklat en app som gör bunkringen av fartyg effektivare. 

– Vi jagar hela tiden sätt att både eliminera onödiga moment och förbättra säkerheten. När vi lyckas med det kan vi ägna mer kraft åt kärnverksamheten – att skapa förutsättningar för snabb och effektiv varuhantering i energihamnen, säger Dan-Erik Andersson. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125