23948sdkhjf

Coop vill bygga automatiserat jättelager i Eskilstuna

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Planerar att flytta lager från Västerås och Upplands Bro.

Coop har för avsikt att flytta verksamheten från sina lager i Västerås och Upplands Bro till Eskilstuna logistikpark i Kjula. Den nya terminalen beräknas vara färdigbyggd om fyra år.

Ett beslut om vi går vidare med planen kommer att tas av Coop och KF:s styrelse i början av 2020 och då kan den nya terminalen vara i full drift till 2024. Den ska då byggas i Eskilstuna logistikpark, säger Tobias Rydergren, presschef på Coop till Eskilstuna Kuriren.

Läs också: Cervera flyttar till Arlandastad

Lagret i Upplands Bro omfattar 130 000 kvadratmeter och 600 anställda medan lagret i Västerås ligger på 32 000 kvadratmeter och 260 anställda. Dessa lager kommer sannolikt att stängas och ersättas av det nya lagret. Personalen har redan informerats om planerna.

– Om vi går vidare med denna lösning kommer verksamheten vid dagens terminaler i Bro och Västerås att flyttas till Eskilstuna. I dessa lager handlar det om terminaler för torra och färska varor. Vi har även en terminal för fryst mat som ligger i Enköping, men den påverkas inte, säger Tobias Rydergren till tidningen.

Dessutom finns planer för automatisering av det nya lagret.

– Vi håller på att utreda förutsättningarna för ett helautomatiserat lager i Eskilstuna. Den stora skillnaden med ett automatiserat lager är att det framförallt kommer att bli högre än dagens lager. Det är inte självklart att ytan blir större, men volymen kommer ju att bli det eftersom det ska rymma två terminaler och att vi också planerar för att Coop ska växa som företag.

Att valet föll på Eskilstuna beror på två orsaken, menar Tobias Rydergren. Dels finns möjligheten att köra fram tåg till terminalen vilket är positivt eftersom 35 procent av Coops varutransporter i dag går via tåg. Dessutom har tyngdpunkten på butiksnätet flyttat i och med köpet av Netto som uteslutande ligger i de södra delarna av Sverige.

Mer om: Coop | fastigheter | logistik
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Inzile knyter teknisk chef till sig

Har arbetat med elbilen som konsult i två års tid.

Cervera flyttar till Arlandastad

Tar med sig hela centrallagret till ny e-handelsfokuserad anläggning.

Best transport får nya ägare

Intervju
Inlandsbanan vill ta hand om godset

– När Västlänken är klar skulle vi kunna avlasta stambanan upp genom hela Sverige, säger vd Peter Ekholm.

Nytt logistiksamarbete på 120 000 kvadrat i Staffanstorp

Schenker bygger bro mellan Asien och Europa

Startar nya verksamheter i åtta länder. 

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
SLP fortsätter växa

Rekryterar ekonomiansvarig.

Arkiv

Intervju
Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Fossilfrihet – här är APM:s klimatlöfte inför 2020

Containerterminalen i Göteborg siktar på att bli fossilfri redan nästa år.

Jobb & Karriär
Logistic contractor byter vd

Anders Bothén får lämna efter tolv år på posten.

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Pilot dras igång under nästa år.

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Köper Göteborgsbolag med inriktning mot sjö- och flygfrakt.

Hestra-handsken tog hem logistikpriset

Utsedda till Årets logistiklösning på Modegalan.

Sveriges nya logistikmässa

Intervju
50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

Lidl öppnar sitt tredje centrallager

Störst i Sverige med kapacitet att serva 100 butiker.

Widrikssons tog hem jätteupphandlingen

Fortsätter köra de åtta kommunernas samordnade varudistribution.

SLP utökar i Nässjö

Jobb & Karriär
Hon är Årets yrkeslärare

World skills Sweden har utsett en verklig förebild till årets pristagare.

Smarta västen varnar för truckarna

Hector kör för Södra

Skriver nytt avtal för fem års transporter.

Missnöje på Zalandos lager

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.335