23948sdkhjf

Coop vill bygga automatiserat jättelager i Eskilstuna

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Planerar att flytta lager från Västerås och Upplands Bro.

Coop har för avsikt att flytta verksamheten från sina lager i Västerås och Upplands Bro till Eskilstuna logistikpark i Kjula. Den nya terminalen beräknas vara färdigbyggd om fyra år.

Ett beslut om vi går vidare med planen kommer att tas av Coop och KF:s styrelse i början av 2020 och då kan den nya terminalen vara i full drift till 2024. Den ska då byggas i Eskilstuna logistikpark, säger Tobias Rydergren, presschef på Coop till Eskilstuna Kuriren.

Läs också: 3PL-aktör bygger Autostore i Jönköping

Lagret i Upplands Bro omfattar 130 000 kvadratmeter och 600 anställda medan lagret i Västerås ligger på 32 000 kvadratmeter och 260 anställda. Dessa lager kommer sannolikt att stängas och ersättas av det nya lagret. Personalen har redan informerats om planerna.

– Om vi går vidare med denna lösning kommer verksamheten vid dagens terminaler i Bro och Västerås att flyttas till Eskilstuna. I dessa lager handlar det om terminaler för torra och färska varor. Vi har även en terminal för fryst mat som ligger i Enköping, men den påverkas inte, säger Tobias Rydergren till tidningen.

Dessutom finns planer för automatisering av det nya lagret.

– Vi håller på att utreda förutsättningarna för ett helautomatiserat lager i Eskilstuna. Den stora skillnaden med ett automatiserat lager är att det framförallt kommer att bli högre än dagens lager. Det är inte självklart att ytan blir större, men volymen kommer ju att bli det eftersom det ska rymma två terminaler och att vi också planerar för att Coop ska växa som företag.

Att valet föll på Eskilstuna beror på två orsaken, menar Tobias Rydergren. Dels finns möjligheten att köra fram tåg till terminalen vilket är positivt eftersom 35 procent av Coops varutransporter i dag går via tåg. Dessutom har tyngdpunkten på butiksnätet flyttat i och med köpet av Netto som uteslutande ligger i de södra delarna av Sverige.

Mer om: Coop | fastigheter | logistik
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Husmoduler flyttar över till tåget

Expandia presenterar ny logistiklösning med järnvägen som bas.

Collicare fick Julas logistikkontrakt

DSV i jätteavtal om jättetransporter

Avmattning i Göteborgs hamn

Roro-volymerna, mängden skeppade nya bilar och energihamnen uppvisar en viss minskning under 2019.

Utveckling för Norrköpings hamn

Jobb & Karriär
Lämnar Catena för konkurrenten

Blir affärsområdesansvarig för industri och logistik.

Nyhetsbrev

Dollarstore stänger centrallagret i Jämtland 

Arkiv

Postnord expanderar sin 3d-printing

– Tekniken kan effektivisera hela leverantörskedjan, säger Tomas Lundström, head of 3d på Postnord Strålfors.

Jobb & Karriär
Intern rekrytering till SSL:s vd-post

Scandinavian shipping and logistics lyfter upp sin marknadsansvarige.

Inlandståg etablerar sig i Storuman

Det rullar på för Trelleborgs hamn

Nu börjar Scanias vätgasbil rulla

Fyra lastbilar körs på vätgas i ett pilotprojekt i Norge.

Börjar utbilda cykelchaufförer

Debatt
Regeringen måste tänka om kring YKB

När yrkeskompetensbevisen nu ses över måste ADR-utbildningen kunna tillgodoräknas. Annars riskeras svenska företags konkurrenskraft, skriver Tina Thorsell och Caj Luoma på Transportföretagen.

Adnavem visar mest hållbara alternativet

Den digitala marknadsplatsen har skapat ett filter som visar transporterna med lägst koldioxidutsläpp.

3PL-aktör bygger Autostore i Jönköping

Jobb & Karriär
Tar över transportområdet hos Hogia

Får ansvar för arbetet med hamnterminaler, färjetrafik och vägtransporter.

SLP bygger nytt i Helsingborg

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Jättekranar och automatiska grensletruckar på väg mot Norvik

Har inlett sin resa från Shanghai för att tas i drift i maj.

Jobb & Karriär
Helge Nyberg byter riktning med ny vd

Kraftig tillväxt ger nytt läge i bolaget.

Carlsberg tar över Nettos centrallager

Tonnageskatten lockar hem SCA:s rederi

En cykel kommer lastad för UPS

Fortsätter expansionen av lastcyklar i Norden.

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Transportföretagen satsar inför 2020

Best transport får nya ägare

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Smarta västen varnar för truckarna

Se alla Företagens egna nyheter

God jul och Gott Nytt År från oss alla på BSV Krantilbehör!

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Sänd till en kollega

0.172