23948sdkhjf

De ska automatisera Axfoods superlager

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Tyska bolaget får miljardavtalet i Axfoods nya jättebygge.

Axfoods jättelika satsning i Bålsta har varit känd sedan länge. Men nu kommer fler detaljer, som avslöjar hur lagret kommer att byggas. Nu har man skrivit avtal med den tyska teknikleverantören Witron om automatiseringen av den interna logistiken i anläggningen. Under fyra år investerar Axfood 240 miljoner euro, i dag cirka 2,56 miljarder kronor, i automatiseringsutrustning från Witron.

I juli tecknades ett långsiktigt hyresavtal med NREP Logistics för den nya anläggningen, och nu är avtalet med Witron också klart. Investeringarna fördelas på 20 procent 2019, cirka 25 procent 2020, cirka 45 procent 2022 och återstående 10 procent 2023, när lagret beräknas tas i drift.

Axfood räknar med att kostnadsgraden för logistikverksamheten, inklusive nytt hyresavtal och ökade avskrivningar, kommer att vara i nivå med nuvarande kostnadsgrad vid full drift. Därefter beräknas kostnadsgraden sjunka i takt med ökade volymer, enligt ett pressmeddelande.

– Jag är glad att vi nu har tecknat avtal med Witron. Det innebär att vi har alla viktiga pusselbitar på plats för fortsatt framdrift av bygget av vårt högautomatiserade logistikcenter utanför Stockholm. Lösningen kommer att ge oss en mer flexibel, effektiv och hållbar logistikkedja för varuförsörjningen till våra butiker och leveranserna kopplade till vår snabbt växande e-handel. Med investeringen tar vi ett stort steg in i framtiden och stärker hela Axfood-familjens konkurrenskraft, säger Klas Balkow, vd och koncernchef för Axfood.

Lagret ska hantera både plock och leveranser till såväl butiker som e-handelskunder. Här samordnas stora delar av logistikverksamheten för Stockholm, Mälardalen och norrut, som i dag står för cirka 60 procent av Axfoods volymer. Lagret kommer att ersätta de nuvarande lagren i Jordbro, Borlänge, Årsta, Örebro, Skellefteå och Sätra. Dessutom skapas utrymme att öka kapaciteten med minst 40 procent.

– Det känns mycket bra att ha avtalet om den viktiga automationslösningen klart. Witron är en etablerad och stark partner. I övrigt har vi full framdrift. I början av september beviljades vi bygglov och markförberedelserna för att uppföra lagerbyggnaden har påbörjats. Vi har tecknat avtal om ett nytt planeringsverktyg och styrningssystem för transportflöden och även skapat möjlighet att nyttja ytterligare mark i anslutning till befintlig fastighet. Alla steg syftar till att realisera det affärsvärde som satsningen på vårt nya logistikcenter syftar till, säger Nicholas Pettersson, vd för Dagab, Axfoods inköps- och logistikbolag.

För att säkra finansieringen har Axfood avtalat med Swedbank och SEB om en femårig kreditfacilitet om 3,5 miljarder SEK med syfte att säkra finansieringen av investeringen och för att fungera som bolagets likviditetsreserv.

Axfood valutasäkrar betalningsströmmarna enligt följande: 100 procent av betalningarna år 2019, 75 procent av betalningarna år 2021, 50 procent av betalningarna år 2022 och 25 procent av betalningarna år 2023. Varje fjärde kvartal med start 2020 kommer Axfood att säkra ytterligare 25 procentenheter av respektive års investeringsåtagande tills full säkring uppnås.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Karlstad airport byter vd

Hon efterträder Hans Wennerholm, som går i pension.

Dagligvaror måltavla för Einrides självkörande lastbilar: ”30-40 nästkommande år"

De självkörande elektriska lastbilarna riktas mot dagligvaruhandeln: ”Ett naturligt fokusområde”, säger Einrides vd Robert Falck i en stor intervju.

Volvo siktar på eldriven regionaltrafik

Volvo presenterar eldrivna konceptlastbilar för anläggningstransporter och regionala transporter.

Intervju
Vätgasdrift på gång för godset

Alstom har gjort succé med sitt vätgasdrivna passagerartåg. Nu har man planer på att bygga lok för godstrafiken.

Prologis bygger nytt på spekulation

Jobb & Karriär
Inzile knyter teknisk chef till sig

Har arbetat med elbilen som konsult i två års tid.

Nyhetsbrev

Cervera flyttar till Arlandastad

Tar med sig hela centrallagret till ny e-handelsfokuserad anläggning.

Arkiv

Best transport får nya ägare

Intervju
Inlandsbanan vill ta hand om godset

– När Västlänken är klar skulle vi kunna avlasta stambanan upp genom hela Sverige, säger vd Peter Ekholm.

Nytt logistiksamarbete på 120 000 kvadrat i Staffanstorp

Schenker bygger bro mellan Asien och Europa

Startar nya verksamheter i åtta länder. 

Jobb & Karriär
SLP fortsätter växa

Rekryterar ekonomiansvarig.

Intervju
Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Fossilfrihet – här är APM:s klimatlöfte inför 2020

Containerterminalen i Göteborg siktar på att bli fossilfri redan nästa år.

Jobb & Karriär
Logistic contractor byter vd

Anders Bothén får lämna efter tolv år på posten.

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Pilot dras igång under nästa år.

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Köper Göteborgsbolag med inriktning mot sjö- och flygfrakt.

Hestra-handsken tog hem logistikpriset

Utsedda till Årets logistiklösning på Modegalan.

Sveriges nya logistikmässa

Intervju
50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

Lidl öppnar sitt tredje centrallager

Störst i Sverige med kapacitet att serva 100 butiker.

Widrikssons tog hem jätteupphandlingen

Fortsätter köra de åtta kommunernas samordnade varudistribution.

Smarta västen varnar för truckarna

Missnöje på Zalandos lager

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.244