23948sdkhjf

Tung konferens på Logistik och Transport

"Pär Svärdson från Apotea kommer, Ikea och Google är på plats, det blir ett väldigt bra program."

Förra årets Logistik och transport-mässa i Göteborg bjöd på storår i tre dagar, med stort fokus på truckar, något som händer var tredje år. Nu återgår mässan till vardagen och blir mer koncentrerad och inriktad på logistik. Logistik och transport går av stapeln 5-6 november.

– Det blir inga tävlingar och inga stora truckmontrar, utan i år har vi ungefär 110 utställare med ett större fokus på just logistik. Det blir en mindre utställningsyta, utan att det för den skull blir färre företag, säger Jan Nilsson, affärsansvarig för Logistik och transport. 

Han gissar att årets mässa kommer att dra ungefär 3 000 besökare, precis som förrförra året, med mellan 600 och 700 deltagare på konferensdelen. 

 Den stora nyheten i år är vår Future lounge, som är ett samarbete med Chalmers. De har en utställningsyta där de kommer att visa tre stycken innovationer. Det är första gången de här sakerna visas, och det är en väldigt kul nyhet. 

Mässan har arbetat i många år tillsammans med Chalmers, de har ställt ut på mässan, och välkände forskarprofilen Per-Olof Arnäs sitter med i konferensrådet. Men nu utvecklar de alltså sin medverkan. 

Annars har Transport och logistik gjort en satsning på att ändra layouten både på mässhallplanen och på konferensspåren för att skapa ett bättre flöde för besökarna. 

I konferensprogrammet har man flera deltagare som inte så ofta talar på andra evenemang, till exempel Säpochefen Klas Friberg, Sven Olof Johansson, vd för Fastpartner och Erik Selin, vd för Balder. Dessutom kommer infrastrukturministern Thomas Eneroth, som aldrig varit på plats förut. 

 Och Pär Svärdson från Apotea kommer, Ikea och Google är på plats, det blir ett väldigt bra program, säger Jan Nilsson. 

På mässgolvet är det många materialhanteringsföretag som satsar lite extra i år. Och materialhanteringen blir mer och mer en integrerad del av logistikkedjan. 

 Vi har till exempel tyska Gebhardt med en stor monter. Det är första gången de ställer ut i Norden, de kommer att satsa stort här, säger Jan Nilsson. 

Han ser också fler och fler bolag från fastighetsbranschen och många kommuner och logistiklägen som ställer ut. Många vill också prata om hållbarhet, digitalisering och automation. 

– Så ser det ut på de flesta mötesplatser i dag, det är frågorna som är hetast. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.079