23948sdkhjf

Stora vinster med bättre däckpolicy

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Många hade samlats till Michelins demodag på Malmby flygfält för att lära sig om hur företaget arbetar med hållbarhet.

Michelin bjöd in till en demonstrationsdag av hur man arbetar med att göra både däck och lastbilsflotta mer hållbara. På Malmby flygfält utanför Strängnäs hade man ställt upp två likadana lastbilar och utrustat dem med olika däck. Den ena Volvon hade helt nya däck med fullt spårdjup, medan den andra hade däck slitna ner till lagliga 1,6 millimeter, och sedan mönsterskurna till fyra millimeters mönsterdjup. 

Även om de flesta anade att det skulle göra skillnad, blev det en tydlig illustration av vad rullmotstånd betyder på landsvägarna. Lastbilarna fick accelerera upp till 35 kilometer i timmen och sedan rulla i neutralt läge. Richard Andermyr, marketing director för Michelin Nordic, agerade testledare och samlade in resultaten. 

I första rundan rullade bilen med slitna däck 854 meter, hela 288 meter längre än lastbilen med de nya däcken, alltså 51 procent längre sträcka. I dagens andra testrundan blev skillanden 43 procent. 

Med tanke det något blåsiga vädret var det kanske inte någon stor vetenskap som utfördes på Malmby den här dagen, men det var omöjligt att inte slås av den stora vinsten man kan göra med att köra på slitna däck längre. 

Just detta har blivit något av Michelins mantra. Till skillnad från vad däckindustrin alltid försökt övertyga oss om vill de nu att vi ska byta däck så sällan som möjligt. Orsakerna stavas hållbarhet och ekonomi. Inne i flygplatsens seminarierum berättade Teppo Puumala, B2B sales director på Michelin Nordic om klimatbakgrunden till bolagets hållbarhetssatsning. 

– Vi vill helt enkelt vara en del av lösningen, sa han. 

Läs också: Bellman group köper Stockholmsåkeri

Richard Andermyr fyllde i. 

– En tredjedel av CO2-utsläppen från en lastbil, kommer från däckmotståndet. 

För Michelins del försöker man gå över från att sälja däck till att sälja en tjänst där man kommer ut till åkerierna och gör en inspektion av de däck som sitter på lastbilarna. Från detta skapar man ett tire policy med serviceschema och även en utvärdering av vilket utslag den nya däckregimen får. 

Förutom rätt däck på rätt plats, är ett av målen att lägga på däcken strax före vintern, då ett rejält språdjup behövs. Det betyder att de under sommaren är slitna och rullar mycket lättare, precis som vi fick se ute på flygrakan. På så vis kan åkeriet både spara stora pengar, och spara klimatet. 

– Vi kan länka ihop miljövänlighet och ekonomi. Den här gången kostar det inte pengar att göra något bättre för klimatet, sa Teppo Puumala.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Viking lines nya flaggskepp kan ta mer gods

Betydligt mer godskapacitet och eget spa för chaufförer på nya vikingbåten.

YIT bygger stort logistikcenter i Vasa

Postnord blir fossilfria i delar av Stockholm

Ikano hyr ut till Mathem

Tempcon group köper Fiskhamnens åkeri

Logicenters vinner förstapris

Nyhetsbrev

Ystad hamn ska bli djupare

Arkiv

CR Cargo byter namn

Öresundsregionens nya hamnterminal skjuts upp

Situation för terminalen är alltför osäker i och med viruset.

Nya rekord för e-handeln

78 procent av svenskarna handlade på nätet i april, vilket är högre än någonsin.

SLP växer i Småland

Instängda ålar räddades i hamnen

Inzile anställer ett helt arbetslag

Startar egen forsknings- och utvecklingsavdelning.

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Ny regel ska lindra krisen för transportsektorn

Scania räknar med att tvingas avskeda många

I och med den minskade efterfrågan har företaget upp till 5 000 för många anställda globalt, varav 1 000 i Sverige.

Jobb & Karriär
Hon ska styra Sturup

250 varslas på Martin & Serveras lager

Veckans konkurser

Ahola transport får prestigepris

EU ger stödmiljoner till transportsektorn

DHLs biogasbilar kör åt Svenska retursystem

Ett steg på väg mot målet om fossilfria transporter om fem år.

Överraskande forskningsresultat: Nya fartyg belastar Östersjön mer än gamla

Resultatet från en ny förstudie förvånar forskarna.

Världens största autostore blir ännu större

Vilotiderna återgår till de normala

Polisen: Många inbrott i lastbilar

Jobb & Karriär
Han ska driva Addsecures transporter

Krönika: Så får ni smartare försörjningskedjor

Veckans konkurser

2

Debatt
Logistikpark till varje pris?

KRÖNIKA: Tre leveransutmaningar i coronatider

Jobb & Karriär
Han får mer ansvar hos Stena

Veckans konkurser

1

Havregiganten beställer el-lastbilar av Einride

Samarbete kring miljövänlig oljesanering

Jobb & Karriär
Han är Forseas nye vd

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.141