23948sdkhjf

Stora vinster med bättre däckpolicy

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Många hade samlats till Michelins demodag på Malmby flygfält för att lära sig om hur företaget arbetar med hållbarhet.

Michelin bjöd in till en demonstrationsdag av hur man arbetar med att göra både däck och lastbilsflotta mer hållbara. På Malmby flygfält utanför Strängnäs hade man ställt upp två likadana lastbilar och utrustat dem med olika däck. Den ena Volvon hade helt nya däck med fullt spårdjup, medan den andra hade däck slitna ner till lagliga 1,6 millimeter, och sedan mönsterskurna till fyra millimeters mönsterdjup. 

Även om de flesta anade att det skulle göra skillnad, blev det en tydlig illustration av vad rullmotstånd betyder på landsvägarna. Lastbilarna fick accelerera upp till 35 kilometer i timmen och sedan rulla i neutralt läge. Richard Andermyr, marketing director för Michelin Nordic, agerade testledare och samlade in resultaten. 

I första rundan rullade bilen med slitna däck 854 meter, hela 288 meter längre än lastbilen med de nya däcken, alltså 51 procent längre sträcka. I dagens andra testrundan blev skillanden 43 procent. 

Med tanke det något blåsiga vädret var det kanske inte någon stor vetenskap som utfördes på Malmby den här dagen, men det var omöjligt att inte slås av den stora vinsten man kan göra med att köra på slitna däck längre. 

Just detta har blivit något av Michelins mantra. Till skillnad från vad däckindustrin alltid försökt övertyga oss om vill de nu att vi ska byta däck så sällan som möjligt. Orsakerna stavas hållbarhet och ekonomi. Inne i flygplatsens seminarierum berättade Teppo Puumala, B2B sales director på Michelin Nordic om klimatbakgrunden till bolagets hållbarhetssatsning. 

– Vi vill helt enkelt vara en del av lösningen, sa han. 

Läs också: Bellman group köper Stockholmsåkeri

Richard Andermyr fyllde i. 

– En tredjedel av CO2-utsläppen från en lastbil, kommer från däckmotståndet. 

För Michelins del försöker man gå över från att sälja däck till att sälja en tjänst där man kommer ut till åkerierna och gör en inspektion av de däck som sitter på lastbilarna. Från detta skapar man ett tire policy med serviceschema och även en utvärdering av vilket utslag den nya däckregimen får. 

Förutom rätt däck på rätt plats, är ett av målen att lägga på däcken strax före vintern, då ett rejält språdjup behövs. Det betyder att de under sommaren är slitna och rullar mycket lättare, precis som vi fick se ute på flygrakan. På så vis kan åkeriet både spara stora pengar, och spara klimatet. 

– Vi kan länka ihop miljövänlighet och ekonomi. Den här gången kostar det inte pengar att göra något bättre för klimatet, sa Teppo Puumala.

Läs mer om: Michelin | Vägtransporter
Håll dig uppdaterad med Transportnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Best ska bli bäst i Norden

Färre arbetsplatsolyckor i år (men det borde vara noll)

Postnord ska ta hand om Amazons frakter

Inga problem att hålla leveranstiderna, tror e-handelschefen.

Odd Molly uppför ny logistikbyggnad

En 2 500 kvadratmeter stor byggnad i Kristianstad står klar nästa vår.

Dödsolycka på Sandahls terminal

Bluff-sms skickas med DHL som avsändare

Nyhetsbrev

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Arkiv

DSV flyttar in hos Logistic contractor

Stort tapp för Tallink-gruppen

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Göteborg blir viktig anhalt i feederslinga

Jobb & Karriär
Wästbygg rekryterar utvecklingschef

Stena startar ny fraktlinje i Östersjön

Fartygen lägger till i Karlskrona varje torsdag.

Körde med 3,13 promille - döms till fängelse

SMHI anmäls till Konkurrensverket

Jobb & Karriär
Ny statssekreterare hos Tomas Eneroth

Nya isbrytare behövs - men de kostar 1,5 miljard styck

Veckans konkurser

Daf levererar 44 sopbilar till Belgrad

Scanias ägare kör i motvind

Den tyska lastbilskoncernen Traton, som äger Scania och MAN, rapporterar rejält minskad orderingång i andra kvartalet.

Norrvidinge köper OP Entreprenad

Scan global logistics vill ut på köparstråt

Intresserade av både europeiska och utomeuropeiska företag.

299 får gå från Tallink

Åkare misshandlad av Hells angels-medlem

Frode Laursen: "Vi vill köpa svenska åkerier"

Legendarisk bilskrotare död

Trädgårdsföretag kör el-lastbil

Veckans konkurser

Postnord: Allt fler ombudsleveranser

Gävle hamn bygger papperslager

Sundfrakt vinner OK-avtal

Jobb & Karriär
Postnord får ny finanschef

Veckans konkurser

Jinert tar över Norrvidinges tunga transporter

Svenska retursystem satsar på spår

1

Ny RoRo-linje till Lettland

Se alla Företagens egna nyheter

"Hjälp på väg" - En extra trygghet för yrkeschaufförer

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrail...

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Sänd till en kollega

0.156