23948sdkhjf

Nu startar testerna med tunnelbanebyggets båttransporter

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med bergmassor i en gammal arbetstunnel på Blasieholmen kan Stockholm genomföra tester inför nya projekt.

När man byggde Kungsträdgårdens tunnelbanestation i Stockholm på 70-talet användes en arbetstunnel som mynnade ut på Blasieholmen. Den kommer att användas igen när blå linjen ska förlängas i en sträckning vidare mot Nacka. 

Dessvärre är tunneln i dag blockerad av bergmassor, men detta faktum väljer Region Stockholm och Stockholms stad nu att vända till sin fördel, och utnyttjar bortforslingen i ett nytt syfte. 

Läs också: Stockholm förbättrar för roro-trafiken

– Då passar vi på att genomföra ett test under några dagar av hur det skulle fungera att frakta bort massor härifrån med båt, berättar projektchef Andreas Burghauser, i ett pressmeddelande. 

Under testet ska man utvärdera miljöpåverkan av båttransporterna och mäta buller och klimateffekt. 

– Resultatet av testerna kommer vi att ha med oss när vi beslutar hur massorna ska transporteras bort. Men det är en hel del annat som också spelar in, det måste vara ekonomiskt rimligt och det måste gå att lösa mottagningen av massorna på ett bra sätt, säger Andreas Burghauser. 

Bergmassorna i arbetstunneln kommer att köras med hjullastare till båten som ligger vid museikajen. Testet kommer att pågå i mellan tre och fyra dagar, efter att det tagit en vecka att öppna tunneln. Enligt en artikel i Sjöfartstidningen är det Ivar Lundh sjöprojekt som kommer att sköta frakten.  

– Det handlar om att testa bullernivåerna när man tippar med bil ner i fartyget och när man tippar med hjullastare. Frågan är om vi måste bädda med finare material innan stenbumlingarna lastas. Det lär bara bli en enda last i det här testet, säger Johan Axiö på Ivar Lundh sjöprojekt till Sjöfartstidningen. 

När tunnelbanebygget väl kommer igång beräknas tunneln på Blasieholmen att behövas i mellan två och tre år. Den kanske största vinsten med sjöfrakt vore att slippa lastbilstrafiken på Stockholms gator och vägar. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Sortimo löser logistiken för hantverkaren

Lanserar nyutvecklad cykel som tar dig förbi köer och parkeringsbekymmer.

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Tip levererar 440 trailrar i jätteaffär

Första affären utomlands för Gordon

Skriver avtal med foodtechbolaget Simple feast.

Stockholm förbättrar för roro-trafiken

Nyhetsbrev

Bygger ut sin biogasflotta

Arkiv

Jobb & Karriär
Nästa generation tar över på GN Transport

Tar steget upp efter åtta år i företaget.

De ska utveckla Norrköpings nya logistikområde

”Affären följer vår uttalade strategi att växa inom logistiksegmentet.”

Terntank köper gasdrivna tankfartyg

Kommer att gå i trafik på Östersjön och Nordsjön 2021. 

LKAB i pilotprojekt med Inlandsbanan

Jobb & Karriär
Ny rederidirektör på Sjöfartsverket

Kommer direkt från Preem.

4

Nu kan du köpa Volvos ellastbilar

Sedan februari rullar Volvos ellastbilar på gatorna. Men nu är det fritt fram för alla att köpa.

De ska automatisera Axfoods superlager

Tyska bolaget får miljardavtalet i Axfoods nya jättebygge.

Tunga norska kontrakt för Green cargo

Tecknar avtal med Schenker och Aga.

Yaytrade anlitar Airmee för upplockningstjänst

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

Här är detaljerna om Nellys nya lager

1

Intervju
”Energitillgången kan vara en dealbreaker”

Logicenters står mitt i en stekhet bransch. Vi har pratat med chefen Matthias Kettelhoit om marknadens trender och bolagets strategier.

Fyra år längre och tre miljarder dyrare för Förbifarten

Nu släpper Trafikverket sin nya tidsplan för Förbifart Stockholm.

Stora vinster i att bli av med stopp

Ett göteborgsföretag har tagit fram en metod för att väga lastbilar utan att de behöver stanna på vågen.

Ntex i uppköp – satsar stort på svenska marknaden

Siktar på en miljard i omsättning bara i Sverige.

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Så ska luften minskas i paketen

Eton väljer Autostore

Catena säljer 95 000 kvadratmeter i Nykvarn

Einride tar in kvarts miljard

Beijer går till molnbaserad ruttplanering

SLP köper stort

De blev Årets transportskola

Schenker säljer Bring Frigos lager

Widrikssons expanderar i Göteborg

Se alla Företagens egna nyheter

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Sänd till en kollega

0.15