23948sdkhjf

Nu startar testerna med tunnelbanebyggets båttransporter

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med bergmassor i en gammal arbetstunnel på Blasieholmen kan Stockholm genomföra tester inför nya projekt.

När man byggde Kungsträdgårdens tunnelbanestation i Stockholm på 70-talet användes en arbetstunnel som mynnade ut på Blasieholmen. Den kommer att användas igen när blå linjen ska förlängas i en sträckning vidare mot Nacka. 

Dessvärre är tunneln i dag blockerad av bergmassor, men detta faktum väljer Region Stockholm och Stockholms stad nu att vända till sin fördel, och utnyttjar bortforslingen i ett nytt syfte. 

Läs också: Ett av världens största fartyg besökte Göteborg

– Då passar vi på att genomföra ett test under några dagar av hur det skulle fungera att frakta bort massor härifrån med båt, berättar projektchef Andreas Burghauser, i ett pressmeddelande. 

Under testet ska man utvärdera miljöpåverkan av båttransporterna och mäta buller och klimateffekt. 

– Resultatet av testerna kommer vi att ha med oss när vi beslutar hur massorna ska transporteras bort. Men det är en hel del annat som också spelar in, det måste vara ekonomiskt rimligt och det måste gå att lösa mottagningen av massorna på ett bra sätt, säger Andreas Burghauser. 

Bergmassorna i arbetstunneln kommer att köras med hjullastare till båten som ligger vid museikajen. Testet kommer att pågå i mellan tre och fyra dagar, efter att det tagit en vecka att öppna tunneln. Enligt en artikel i Sjöfartstidningen är det Ivar Lundh sjöprojekt som kommer att sköta frakten.  

– Det handlar om att testa bullernivåerna när man tippar med bil ner i fartyget och när man tippar med hjullastare. Frågan är om vi måste bädda med finare material innan stenbumlingarna lastas. Det lär bara bli en enda last i det här testet, säger Johan Axiö på Ivar Lundh sjöprojekt till Sjöfartstidningen. 

När tunnelbanebygget väl kommer igång beräknas tunneln på Blasieholmen att behövas i mellan två och tre år. Den kanske största vinsten med sjöfrakt vore att slippa lastbilstrafiken på Stockholms gator och vägar. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Viking lines nya flaggskepp kan ta mer gods

Betydligt mer godskapacitet och eget spa för chaufförer på nya vikingbåten.

YIT bygger stort logistikcenter i Vasa

Postnord blir fossilfria i delar av Stockholm

Ikano hyr ut till Mathem

Tempcon group köper Fiskhamnens åkeri

Logicenters vinner förstapris

Nyhetsbrev

Ystad hamn ska bli djupare

Arkiv

CR Cargo byter namn

Öresundsregionens nya hamnterminal skjuts upp

Situation för terminalen är alltför osäker i och med viruset.

Nya rekord för e-handeln

78 procent av svenskarna handlade på nätet i april, vilket är högre än någonsin.

SLP växer i Småland

Instängda ålar räddades i hamnen

Inzile anställer ett helt arbetslag

Startar egen forsknings- och utvecklingsavdelning.

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Ny regel ska lindra krisen för transportsektorn

Scania räknar med att tvingas avskeda många

I och med den minskade efterfrågan har företaget upp till 5 000 för många anställda globalt, varav 1 000 i Sverige.

Jobb & Karriär
Hon ska styra Sturup

250 varslas på Martin & Serveras lager

Veckans konkurser

Ahola transport får prestigepris

EU ger stödmiljoner till transportsektorn

DHLs biogasbilar kör åt Svenska retursystem

Ett steg på väg mot målet om fossilfria transporter om fem år.

Överraskande forskningsresultat: Nya fartyg belastar Östersjön mer än gamla

Resultatet från en ny förstudie förvånar forskarna.

Världens största autostore blir ännu större

Vilotiderna återgår till de normala

Polisen: Många inbrott i lastbilar

Jobb & Karriär
Han ska driva Addsecures transporter

Krönika: Så får ni smartare försörjningskedjor

Veckans konkurser

2

Debatt
Logistikpark till varje pris?

KRÖNIKA: Tre leveransutmaningar i coronatider

Jobb & Karriär
Han får mer ansvar hos Stena

Veckans konkurser

1

Havregiganten beställer el-lastbilar av Einride

Samarbete kring miljövänlig oljesanering

Jobb & Karriär
Han är Forseas nye vd

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.156