23948sdkhjf

Einride i svenska städer om åtta till tio år

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Under dagligvarubranschens stora branschträff Fast Moving intervjuades Linnéa Kornehed, CMO på och medgrundare av Einride av moderatorn Beata Wickbom. Återkommande i intervjun var hur viktigt det är med mod för att lyckas med transporter och att de som vågar satsa är de som i slutändan kommer att lyckas.

Läs också: Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

– Lidl kommer alltid ha en speciell plats i våra hjärtan eftersom de var först med att tro på oss och ville testa våra produkter, säger Linnéa Kornehed.

Linnéa Kornehed säger att i dagsläget är det enklare transporter utanför städerna med lager i förorterna som är aktuella och att det idag inte finns möjlighet till förarlösa bilar i tät stadstrafik.

– Det finns ingen efterfrågan på det idag men det går fort och vi kommer nog att se Einride i svenska städer om åtta till tio år.

Då Einride är ett av de första företagen i världen som kör förarlöst är det många som frågar sig om när deras företagsmodell blir lönsam.

Läs också: Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

– Vi är på god väg, vi har ett kommersiellt flöde med DB Schenker men vi behöver fler modiga personer och företag. Föra tt ställa om till koldioxidfria transporter måste vi tänka om, det är mer en fråga om företagsmodeller än teknik. Det är obekvämt att ställa om men på vägarna idag har vi en fyllnadsgrad på 20-30 procent, alltså flera bilar som är nästan tomma, så det finns en enorm utvecklingspotential.

Enligt Linnéa Kornehed är digitalisering en av de områden som det fortfarande finns mycket kvar att jobba med.

– Det har faktiskt hänt att vi har haft de som undrat om de kan skicka ett fax till den förarlösa bilen, vilket blir minst sagt svårt. Men det visar verkligen vikten av att vi måste digitaliseras, säger hon.

Samtidigt anser hon att ansvaret inte bara ligger hos transportföretagen.

– Det går att ändra på strukturerna som finns idag, det krävs mod att vilja stämma om. Våga ställa krav på era leverantörer som ni har idag och våga tänka om.

Mer om: Einride
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Intervju
Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Fossilfrihet – här är APM:s klimatlöfte inför 2020

Containerterminalen i Göteborg siktar på att bli fossilfri redan nästa år.

Jobb & Karriär
Logistic contractor byter vd

Anders Bothén får lämna efter tolv år på posten.

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Pilot dras igång under nästa år.

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Nyhetsbrev

Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Köper Göteborgsbolag med inriktning mot sjö- och flygfrakt.

Arkiv

Hestra-handsken tog hem logistikpriset

Utsedda till Årets logistiklösning på Modegalan.

Sveriges nya logistikmässa

Intervju
50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

Lidl öppnar sitt tredje centrallager

Störst i Sverige med kapacitet att serva 100 butiker.

Widrikssons tog hem jätteupphandlingen

Fortsätter köra de åtta kommunernas samordnade varudistribution.

SLP utökar i Nässjö

Jobb & Karriär
Hon är Årets yrkeslärare

World skills Sweden har utsett en verklig förebild till årets pristagare.

Smarta västen varnar för truckarna

Hector kör för Södra

Skriver nytt avtal för fem års transporter.

Missnöje på Zalandos lager

Skogssektorn siktar på eldrift

Skogforsk startar projekt för att nå fossilfria transporter.

3

Första timmertåget till terminalen i Malungsfors

Hamnsamarbete för miljön i Norden

DHL bygger för 200 miljoner

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

Jula säkrar pappersexport från Falköping

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.17