23948sdkhjf

Einride i svenska städer om åtta till tio år

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Under dagligvarubranschens stora branschträff Fast Moving intervjuades Linnéa Kornehed, CMO på och medgrundare av Einride av moderatorn Beata Wickbom. Återkommande i intervjun var hur viktigt det är med mod för att lyckas med transporter och att de som vågar satsa är de som i slutändan kommer att lyckas.

Läs också: Einrides självkörande lastbilar: ”30-40 nästkommande år"

– Lidl kommer alltid ha en speciell plats i våra hjärtan eftersom de var först med att tro på oss och ville testa våra produkter, säger Linnéa Kornehed.

Linnéa Kornehed säger att i dagsläget är det enklare transporter utanför städerna med lager i förorterna som är aktuella och att det idag inte finns möjlighet till förarlösa bilar i tät stadstrafik.

– Det finns ingen efterfrågan på det idag men det går fort och vi kommer nog att se Einride i svenska städer om åtta till tio år.

Då Einride är ett av de första företagen i världen som kör förarlöst är det många som frågar sig om när deras företagsmodell blir lönsam.

Läs också: Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

– Vi är på god väg, vi har ett kommersiellt flöde med DB Schenker men vi behöver fler modiga personer och företag. Föra tt ställa om till koldioxidfria transporter måste vi tänka om, det är mer en fråga om företagsmodeller än teknik. Det är obekvämt att ställa om men på vägarna idag har vi en fyllnadsgrad på 20-30 procent, alltså flera bilar som är nästan tomma, så det finns en enorm utvecklingspotential.

Enligt Linnéa Kornehed är digitalisering en av de områden som det fortfarande finns mycket kvar att jobba med.

– Det har faktiskt hänt att vi har haft de som undrat om de kan skicka ett fax till den förarlösa bilen, vilket blir minst sagt svårt. Men det visar verkligen vikten av att vi måste digitaliseras, säger hon.

Samtidigt anser hon att ansvaret inte bara ligger hos transportföretagen.

– Det går att ändra på strukturerna som finns idag, det krävs mod att vilja stämma om. Våga ställa krav på era leverantörer som ni har idag och våga tänka om.

Mer om: Einride
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Debatt
Regeringen måste tänka om kring YKB

När yrkeskompetensbevisen nu ses över måste ADR-utbildningen kunna tillgodoräknas. Annars riskeras svenska företags konkurrenskraft, skriver Tina Thorsell och Caj Luoma på Transportföretagen.

Adnavem visar mest hållbara alternativet

Den digitala marknadsplatsen har skapat ett filter som visar transporterna med lägst koldioxidutsläpp.

3PL-aktör bygger Autostore i Jönköping

Jobb & Karriär
Tar över transportområdet hos Hogia

Får ansvar för arbetet med hamnterminaler, färjetrafik och vägtransporter.

SLP bygger nytt i Helsingborg

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Nyhetsbrev

Jättekranar och automatiska grensletruckar på väg mot Norvik

Har inlett sin resa från Shanghai för att tas i drift i maj.

Arkiv

Jobb & Karriär
Helge Nyberg byter riktning med ny vd

Kraftig tillväxt ger nytt läge i bolaget.

Carlsberg tar över Nettos centrallager

Tonnageskatten lockar hem SCA:s rederi

En cykel kommer lastad för UPS

Fortsätter expansionen av lastcyklar i Norden.

Scanlog får ny majoritetsägare

Widrikssons nyföretagarprogram ger resultat

Har skapat 20 nya småföretag inom transport och logistik.

E-Tron siktar på urbana livsmedelsleveranser

Svenska bolaget presenterar två nya modeller av eldrivna kylfordon.

Jobb & Karriär
GDL har fått sin nya vd

Har en bakgrund från Meca och Mekonomen.

Eneroth på Transportforum: "Nu höjer vi tempot"

Jobb & Karriär
Ny finansdirektör till Green cargo

Har tidigare varit chefcontroller på SJ.

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Rekordvolymer för Helsingborgs hamn

Rederierna ökade sina anlöp under året. 

Norrvidinge gör fler förvärv

Klimatet hett på årets Transportforum

8 januari inleds Transportforum 2020 i Linköping – i år är klimatfrågorna hetare än någonsin i Nordens största konferens för hela transportsektorn.

Transportföretagen satsar inför 2020

Snart säljstart för E-Sprinter

Nya terminalbygget in i fas två

Best transport får nya ägare

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Smarta västen varnar för truckarna

Missnöje på Zalandos lager

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Se alla Företagens egna nyheter

God jul och Gott Nytt År från oss alla på BSV Krantilbehör!

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Sänd till en kollega

0.109