23948sdkhjf

”Det sprider en stolthet”

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Bring har hittat ett perfekt sätt att ta samhällsansvar. Som beredskapspartner till Röda korset kan de bidra med det de är bäst på – hållbar logistik.

Det började under Almedalsveckan för två år sedan. Bring och Röda korset träffades och upptäckte att de behövde varandra. Röda korset har ett uppdrag från regeringen att höja den civila beredskapen vid olika typer av krissituationer, och de behövde hjälp med sin logistik. Bring i sin tur ville hitta en kanal för sitt samhällsengagemang. 

Läs också: Logicenters bygger stort i Stigamo

– Med flyktingkrisen 2015 insåg vi att Bring behöver ta ett större ansvar för det samhälle vi verkar i. För oss handlar det om att minska vår miljöpåverkan, något vi har arbetat med länge. Men vi har också ett annat, socialt samhällsansvar och det var här det blev en match made in heaven med Röda korset, säger Lisa Jackson, som är projektledare inom hållbarhet på Bring. 

Samarbetet består i dag av tre olika delar. En del består i att Bring bidrar med lagerutrymme i åtta av sina terminaler runt om i Sverige och förvarar allt från varselvästar och filtar, till första hjälpen-utrustning, presenningar och utrustning för vattenförsörjning. Tanken är att Röda korsets material alltid ska finnas i närheten när en insats behövs. 

– Den andra delen handlar om att vi kör ut beredskapsmaterial till krisdrabbade områden där Röda korset organiserar hjälpinsatsen. Det kan vara vid terrordåd, miljökatastrofer som skogsbränder och översvämningar, eller andra kriser. Röda korset kontaktar oss och meddelar vad som behövs och vart det ska levereras. Vi har bilar och chaufförer tillgängliga hela tiden, så vi kan leverera i akuta lägen, säger Lisa Jackson. 

Den tredje delen i samarbetet innebär att Röda korset kommer ut till Brings arbetsplatser och utbildar personalen. I första hand är det kurser i hjärt- och lungräddning och utbildning i hur man hanterar en hjärtstartare, något som gör de anställda på Bring till resurser vid krissituationer. Senare kommer de som vill kunna gå vidare med att utbilda sig till Röda korsets så kallade ”krisstödjare”. 

– Våra chaufförer rör sig ute dygnet runt i hela Sverige och är ofta först på plats när saker händer. Vid terrordådet på Drottninggatan hade vi flera chaufförer och cykelbud som var i närheten. De ville hjälpa till men visste inte riktigt hur och på vilket sätt. Hade vi haft det här samarbetet redan då, hade de kunnat vara en resurs på plats.  

Lisa Jackson poängterar att det är en stor skillnad på samarbetet med Röda korset och att exempelvis skänka pengar till välgörande ändamål. Fördelen ligger i att detta blir mer konkret för personalen och att man bidrar med det man är bäst på, nämligen logistik. Det skapar effektivitet och relevans för båda parter. 

Bring har redan varit i skarpt läge vid större händelser. Ett exempel är förra sommarens stora skogsbränder i områdena kring Ljusdal och Sveg. Även om samarbetsavtalet inte var klart då, tvekade de aldrig att ställa upp när de fick frågan. 

– Röda korset kontaktade oss, beskrev situationen och bad om hjälp. Det fanns inte mycket tid för planering, utan vi fick köra direkt. För mig personligen betydde det väldigt mycket att det aldrig var en fråga om vi skulle bidra, utan snarare hur vi skulle göra det, säger Lisa Jackson. 

För Röda korset gör det dessutom stor skillnad när man inte behöver upphandla logistiken vid varje krissituation, utan i stället har en färdig plan för hantering och transport. 

– Så det här samarbetet är bra på så många olika sätt. Och det sprider en stolthet i vår organisation att vi jobbar för vårt samhälle tillsammans med Röda korset. 

Avtalet gäller i tre år, men Bring arbetar för att hålla det levande, och att kunna förlänga det. Och Lisa Jackson vill gärna uppmana andra företag att hitta samma vinnande formel för sitt samhällsengagemang. 

– Det här är en del i vår dagliga verksamhet. Vi bidrar med det vi är bäst på, vilket ger mest effekt för samhället. Jag tror att om fler tänkte så, skulle man kunna hitta fler smarta lösningar, vilket alla skulle vinna på.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Det rullar på för Trelleborgs hamn

Nu börjar Scanias vätgasbil rulla

Fyra lastbilar körs på vätgas i ett pilotprojekt i Norge.

Börjar utbilda cykelchaufförer

Debatt
Regeringen måste tänka om kring YKB

När yrkeskompetensbevisen nu ses över måste ADR-utbildningen kunna tillgodoräknas. Annars riskeras svenska företags konkurrenskraft, skriver Tina Thorsell och Caj Luoma på Transportföretagen.

Adnavem visar mest hållbara alternativet

Den digitala marknadsplatsen har skapat ett filter som visar transporterna med lägst koldioxidutsläpp.

3PL-aktör bygger Autostore i Jönköping

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Tar över transportområdet hos Hogia

Får ansvar för arbetet med hamnterminaler, färjetrafik och vägtransporter.

Arkiv

SLP bygger nytt i Helsingborg

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Jättekranar och automatiska grensletruckar på väg mot Norvik

Har inlett sin resa från Shanghai för att tas i drift i maj.

Jobb & Karriär
Helge Nyberg byter riktning med ny vd

Kraftig tillväxt ger nytt läge i bolaget.

Carlsberg tar över Nettos centrallager

Tonnageskatten lockar hem SCA:s rederi

En cykel kommer lastad för UPS

Fortsätter expansionen av lastcyklar i Norden.

Scanlog får ny majoritetsägare

Widrikssons nyföretagarprogram ger resultat

Har skapat 20 nya småföretag inom transport och logistik.

E-Tron siktar på urbana livsmedelsleveranser

Svenska bolaget presenterar två nya modeller av eldrivna kylfordon.

Jobb & Karriär
GDL har fått sin nya vd

Har en bakgrund från Meca och Mekonomen.

Eneroth på Transportforum: "Nu höjer vi tempot"

Jobb & Karriär
Ny finansdirektör till Green cargo

Har tidigare varit chefcontroller på SJ.

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Rekordvolymer för Helsingborgs hamn

Rederierna ökade sina anlöp under året. 

Norrvidinge gör fler förvärv

Klimatet hett på årets Transportforum

8 januari inleds Transportforum 2020 i Linköping – i år är klimatfrågorna hetare än någonsin i Nordens största konferens för hela transportsektorn.

Transportföretagen satsar inför 2020

Best transport får nya ägare

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Smarta västen varnar för truckarna

Missnöje på Zalandos lager

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

DHL bygger ut i Rosersberg

Se alla Företagens egna nyheter

God jul och Gott Nytt År från oss alla på BSV Krantilbehör!

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Sänd till en kollega

0.172