23948sdkhjf

”Det sprider en stolthet”

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Bring har hittat ett perfekt sätt att ta samhällsansvar. Som beredskapspartner till Röda korset kan de bidra med det de är bäst på – hållbar logistik.

Det började under Almedalsveckan för två år sedan. Bring och Röda korset träffades och upptäckte att de behövde varandra. Röda korset har ett uppdrag från regeringen att höja den civila beredskapen vid olika typer av krissituationer, och de behövde hjälp med sin logistik. Bring i sin tur ville hitta en kanal för sitt samhällsengagemang. 

Läs också: De ska automatisera Axfoods superlager

– Med flyktingkrisen 2015 insåg vi att Bring behöver ta ett större ansvar för det samhälle vi verkar i. För oss handlar det om att minska vår miljöpåverkan, något vi har arbetat med länge. Men vi har också ett annat, socialt samhällsansvar och det var här det blev en match made in heaven med Röda korset, säger Lisa Jackson, som är projektledare inom hållbarhet på Bring. 

Samarbetet består i dag av tre olika delar. En del består i att Bring bidrar med lagerutrymme i åtta av sina terminaler runt om i Sverige och förvarar allt från varselvästar och filtar, till första hjälpen-utrustning, presenningar och utrustning för vattenförsörjning. Tanken är att Röda korsets material alltid ska finnas i närheten när en insats behövs. 

– Den andra delen handlar om att vi kör ut beredskapsmaterial till krisdrabbade områden där Röda korset organiserar hjälpinsatsen. Det kan vara vid terrordåd, miljökatastrofer som skogsbränder och översvämningar, eller andra kriser. Röda korset kontaktar oss och meddelar vad som behövs och vart det ska levereras. Vi har bilar och chaufförer tillgängliga hela tiden, så vi kan leverera i akuta lägen, säger Lisa Jackson. 

Den tredje delen i samarbetet innebär att Röda korset kommer ut till Brings arbetsplatser och utbildar personalen. I första hand är det kurser i hjärt- och lungräddning och utbildning i hur man hanterar en hjärtstartare, något som gör de anställda på Bring till resurser vid krissituationer. Senare kommer de som vill kunna gå vidare med att utbilda sig till Röda korsets så kallade ”krisstödjare”. 

– Våra chaufförer rör sig ute dygnet runt i hela Sverige och är ofta först på plats när saker händer. Vid terrordådet på Drottninggatan hade vi flera chaufförer och cykelbud som var i närheten. De ville hjälpa till men visste inte riktigt hur och på vilket sätt. Hade vi haft det här samarbetet redan då, hade de kunnat vara en resurs på plats.  

Lisa Jackson poängterar att det är en stor skillnad på samarbetet med Röda korset och att exempelvis skänka pengar till välgörande ändamål. Fördelen ligger i att detta blir mer konkret för personalen och att man bidrar med det man är bäst på, nämligen logistik. Det skapar effektivitet och relevans för båda parter. 

Bring har redan varit i skarpt läge vid större händelser. Ett exempel är förra sommarens stora skogsbränder i områdena kring Ljusdal och Sveg. Även om samarbetsavtalet inte var klart då, tvekade de aldrig att ställa upp när de fick frågan. 

– Röda korset kontaktade oss, beskrev situationen och bad om hjälp. Det fanns inte mycket tid för planering, utan vi fick köra direkt. För mig personligen betydde det väldigt mycket att det aldrig var en fråga om vi skulle bidra, utan snarare hur vi skulle göra det, säger Lisa Jackson. 

För Röda korset gör det dessutom stor skillnad när man inte behöver upphandla logistiken vid varje krissituation, utan i stället har en färdig plan för hantering och transport. 

– Så det här samarbetet är bra på så många olika sätt. Och det sprider en stolthet i vår organisation att vi jobbar för vårt samhälle tillsammans med Röda korset. 

Avtalet gäller i tre år, men Bring arbetar för att hålla det levande, och att kunna förlänga det. Och Lisa Jackson vill gärna uppmana andra företag att hitta samma vinnande formel för sitt samhällsengagemang. 

– Det här är en del i vår dagliga verksamhet. Vi bidrar med det vi är bäst på, vilket ger mest effekt för samhället. Jag tror att om fler tänkte så, skulle man kunna hitta fler smarta lösningar, vilket alla skulle vinna på.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stockholm förbättrar för roro-trafiken

Bygger ut sin biogasflotta

Jobb & Karriär
Nästa generation tar över på GN Transport

Tar steget upp efter åtta år i företaget.

De ska utveckla Norrköpings nya logistikområde

”Affären följer vår uttalade strategi att växa inom logistiksegmentet.”

Terntank köper gasdrivna tankfartyg

Kommer att gå i trafik på Östersjön och Nordsjön 2021. 

LKAB i pilotprojekt med Inlandsbanan

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Ny rederidirektör på Sjöfartsverket

Kommer direkt från Preem.

Arkiv
4

Nu kan du köpa Volvos ellastbilar

Sedan februari rullar Volvos ellastbilar på gatorna. Men nu är det fritt fram för alla att köpa.

De ska automatisera Axfoods superlager

Tyska bolaget får miljardavtalet i Axfoods nya jättebygge.

Tunga norska kontrakt för Green cargo

Tecknar avtal med Schenker och Aga.

Yaytrade anlitar Airmee för upplockningstjänst

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

Här är detaljerna om Nellys nya lager

1

Intervju
”Energitillgången kan vara en dealbreaker”

Logicenters står mitt i en stekhet bransch. Vi har pratat med chefen Matthias Kettelhoit om marknadens trender och bolagets strategier.

Fyra år längre och tre miljarder dyrare för Förbifarten

Nu släpper Trafikverket sin nya tidsplan för Förbifart Stockholm.

Stora vinster i att bli av med stopp

Ett göteborgsföretag har tagit fram en metod för att väga lastbilar utan att de behöver stanna på vågen.

Ntex i uppköp – satsar stort på svenska marknaden

Siktar på en miljard i omsättning bara i Sverige.

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Så blir Julas Postnordterminal

Här är Postnords strategi inför årets black friday

Snart är det dags för e-handelns största högtider.

Allt fler söker till transportprogrammet

Jobb & Karriär
Hon blir Catenas CFO

Ledningsförändringar i fastighetsbolaget.

Schenker byter till Zetes Androidterminaler

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Så ska luften minskas i paketen

Eton väljer Autostore

Catena säljer 95 000 kvadratmeter i Nykvarn

Einride tar in kvarts miljard

Beijer går till molnbaserad ruttplanering

SLP köper stort

De blev Årets transportskola

Schenker säljer Bring Frigos lager

Widrikssons expanderar i Göteborg

Vätterleden flyttar från Kungsbacka 

Se alla Företagens egna nyheter

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Sänd till en kollega

0.172